De aangepaste nettowinst, waar die reservering niet in zit, steeg echter met 51 procent naar 1,4 miljard. De omzet van de groep kwam uit op bijna 28,8 miljard euro wat negen procent meer is dan vorig jaar. In dat cijfer is de vorige week verkochte onderdelendochter Magneti Marelli nog wel meegenomen. Verder kon FCA de schuldenlast met een goede 900 miljoen terugbrengen van bijna 16,4 naar ruim 15,4 miljard.

WLPT-problemen 

Fiat Chrysler kon in dit kwartaal 1.160.000 nieuwe voertuigen afleveren, drie procent meer dan in Q3 van 2017. Die groei is vooral te danken aan de goede prestaties van Jeep en ook Ram in Noord- en Zuid-Amerika waar resp. veertien en acht procent meer auto’s werden verkocht. In Europa werden vier procent minder auto’s afgeleverd, voornamelijk vanwege de WLTP-problemen. Jeep wist ook hier meer auto’s te slijten maar dat was niet voldoende om de daling bij Fiat volledig te compenseren. In China en de rest van Azië moest FCA een veer laten van 30 procent waarbij vooral ook Maserati minder aantrekkelijk lijkt onder de Chinese kopers.