JLR, een dochter van het Indiase Tata Motors, schrijft dat grotendeels toe aan de scherpe daling van de verkopen. In de drie maanden van juli tot en met september verkochten de zustermerken bijna 130.000 auto’s, dat is een goede 13 procent minder dan een jaar eerder. In Europa kwam dat door WLTP en de dieselellende, in China speelt het dalende consumentenvertrouwen en de handelsoorlog Jaguar en Land Rover parten en in de Verenigde Staten heeft ook JLR last van de sterk dalende vraag naar sedans.

De Britse autobouwer gaat fors bezuinigen om het tij te keren. In anderhalf jaar tijd moet er voor 2,8 miljard euro aan kostenbesparingen en kasstroom-verbeteringen gerealiseerd zijn. In dat kader worden de investeringen de komende twee jaar ook met 560 miljoen euro per jaar teruggedraaid, waarbij er nog altijd wel zo’n 4,5 miljard aan investeringen overblijven. Eerder al ontsloeg JLR duizend man bij één van haar Britse fabrieken terwijl de anderen korter gaan werken. Jaguar Land Rover meldt daarbij wel dat het nog altijd ruim 2,9 miljard in ‘kas’ heeft en ook over 2,23 miljard aan financieringsfaciliteiten kan beschikken.