Drie Britse fabrieken voor auto-onderdelen gaan sluiten

Michelin gaat een grote bandenfabriek in Dundee in Schotland over twee jaar sluiten. Daarbij gaan 845 banen verloren, hoewel Michelin de werknemers wel alle steun beloofd om nieuw werk te vinden.

Drie Britse fabrieken voor auto-onderdelen gaan sluiten

Tegelijk heeft de Duitse toeleverancier Schaeffler aangekondigd dat het twee Britse fabrieken sluit, één in Wales en één in Plymouth. Die twee vestigingen bieden samen werk aan 575 mensen.

Concurrentie uit Azië

De fabriek van Michelin, die al sinds 1971 bestaat, maakt vooral banden van 16inch of kleiner voor personenauto’s. De vraag naar dat soort banden is de laatste tijd dramatisch gedaald doordat veel autokopers overschakelen op een SUV, aldus Michelin. Bovendien kampt ook de Franse bandenfabrikant met steeds meer concurrentie van leveranciers uit Azië. Michelin sloot eerder dit jaar al een fabriek in Ballymena in het eveneens Britse Noord-Ierland. Bij die ingreep gingen 800 arbeidsplaatsen verloren. De Fransen maken in Groot-Brittannië nu alleen nog vrachtwagenbanden.

Naderende Brexit 

In tegenstelling tot Michelin geeft Schaeffler de schuld voor haar fabriekssluitingen grotendeels aan de onzekerheid over de toekomst van de auto-industrie door de naderende Brexit. Schaeffler gaat de productie van onderdelen voor auto’s en andere industriële producten overhevelen naar Duitsland, China, de Verenigde Staten en Zuid-Korea.

Drie Britse fabrieken voor auto-onderdelen gaan sluiten - Automobielmanagement.nl

Drie Britse fabrieken voor auto-onderdelen gaan sluiten

Michelin gaat een grote bandenfabriek in Dundee in Schotland over twee jaar sluiten. Daarbij gaan 845 banen verloren, hoewel Michelin de werknemers wel alle steun beloofd om nieuw werk te vinden.

Drie Britse fabrieken voor auto-onderdelen gaan sluiten

Tegelijk heeft de Duitse toeleverancier Schaeffler aangekondigd dat het twee Britse fabrieken sluit, één in Wales en één in Plymouth. Die twee vestigingen bieden samen werk aan 575 mensen.

Concurrentie uit Azië

De fabriek van Michelin, die al sinds 1971 bestaat, maakt vooral banden van 16inch of kleiner voor personenauto’s. De vraag naar dat soort banden is de laatste tijd dramatisch gedaald doordat veel autokopers overschakelen op een SUV, aldus Michelin. Bovendien kampt ook de Franse bandenfabrikant met steeds meer concurrentie van leveranciers uit Azië. Michelin sloot eerder dit jaar al een fabriek in Ballymena in het eveneens Britse Noord-Ierland. Bij die ingreep gingen 800 arbeidsplaatsen verloren. De Fransen maken in Groot-Brittannië nu alleen nog vrachtwagenbanden.

Naderende Brexit 

In tegenstelling tot Michelin geeft Schaeffler de schuld voor haar fabriekssluitingen grotendeels aan de onzekerheid over de toekomst van de auto-industrie door de naderende Brexit. Schaeffler gaat de productie van onderdelen voor auto’s en andere industriële producten overhevelen naar Duitsland, China, de Verenigde Staten en Zuid-Korea.