Laatste nieuws:

WOLFSBURG, 9 november 2018 17:25

Achtergrond: Volkswagen kan niet meer stuk

Ook dit jaar zal het dieselschandaal Volkswagen miljarden euro’s kosten. Toch gaat het qua omzet en winst heel goed met het Duitse autoconcern. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan China, waar geen enkele diesel wordt verkocht.

Net als andere autofabrikant investeert Volkswagen veel geld in elektrische modellen.'
Net als andere autofabrikant investeert Volkswagen veel geld in elektrische modellen.
1/1

De sjoemeldiesel affaire heeft Volkswagen dit jaar tot nu toe 2,4 miljard euro gekost. Het bedrag kan nog verder oplopen omdat er nog diverse rechtszaken lopen. Niet alleen in Duitsland, maar ook elders in de wereld. Dat is ‘slechte PR' maar het schandaal lijkt geen gevolgen te hebben voor de verkopen van Volkswagen. De autofabrikant, met 661.000 werknemers het grootste industriële concern van Duitsland (qua personeelsomvang afgerond 8 keer groter dan Shell) stevent af op een recordomzet en op één van zijn hoogste jaarwinsten uit zijn geschiedenis.

Volkswagen verkocht in de eerste 9 maanden van dit jaar 8,1 miljoen auto's (vrachtwagens meegerekend) en verwacht in heel 2018 meer exemplaren te slijten dan de 10,7 miljoen exemplaren die het in 2017 wereldwijd aan de man bracht. Met de verkoop van al die auto's (en de financiële dienstverlening die daarbij hoort) behaalde het Duitse concern in de periode januari t/m september een nettowinst van 9,3 miljard euro. Zonder de uitgaven die het gevolg zijn van het dieselschandaal zou dat 11,7 miljard euro geweest zijn.

De sjoemeldiesel affaire dateert van september 2015 toen Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat dieselmodellen van Volkswagen waren uitgerust met software die ervoor zorgde zij tijdens laboratoriumtests een veel lagere uitstoot hadden dan al rijdend op de openbare weg. Sinds het Duitse concern tegen de lamp liep, heeft zij al meer dan 25 miljard euro moeten betalen aan schadevergoedingen. Dochtermerk Audi kreeg vorige maand nog een boete van 800 miljoen euro.
Maar Volkswagen kan tegen een stootje. Samen met Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche en Skoda verkocht zij vooral personenwagens in China, namelijk 3 miljoen stuks. En daar speelt het dieselschandaal helemaal niet. De handel in China liep dus geen averij op: aan zijn verkopen in dit Aziatische land hield Volkswagen in de eerste 9 maanden van dit jaar 3 miljard euro over. En dat ondanks dat er door de verplichte joint venture constructie bij de Chinese partners even veel geld aan de strijkstok bleef hangen. De autoverkoop is dus een lucratieve bezigheid.

Dit jaar opende Volkswagen 3 nieuwe fabrieken in China en het concern zet er fors in op elektrische auto's. In september hadden de resultaten over het derde kwartaal wel wat te lijden onder de handelssancties die China en de Verenigde Staten onlangs tegen elkaar hebben afgekondigd. Toch schoot het jaarsaldo hierdoor niet in het rood. Door de hoge verkopen in China bracht Volkswagen in de eerste 9 maanden voor het eerst iets meer auto's in regio ‘Asia Pacific' aan de man (namelijk 3,26 miljoen exemplaren) dan in Europa (3,25 miljoen eenheden). De Chinese regering heeft bovendien plannen om via belastingverlaging de autoverkopen in eigen land een impuls te geven, dus de schade die in september werd opgelopen kan in het laatste kwartaal worden hersteld.

Duitsland is de tweede afzetmarkt voor Volkswagen met 887.000 klanten in de eerste 9 maanden van dit jaar en de Verenigde Staten, het land waar het gesjoemel met de dieselmotoren aan het licht kwam, is met bijna 479.000 verkopen goed voor de derde plek. Zowel in Duitsland als in de Verenigde Staten kwamen de verkopen hoger uit dan in dezelfde periode van 2017. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de inhaalslag die Volkswagen gemaakt heeft in het SUV segment. In de Verenigde Staten wordt de Atlas, een 7-persoons model van afgerond 5 meter lengte, goed verkocht en in Europa zijn zowel de T-Roc als de Tiguan een hit. Alleen in september moest Volkswagen een flinke veer laten in Duitsland en andere Europese landen. In die maand werd een strengere testmethode ingevoerd voor nieuwe modellen, de WLTP cyclus. Deze meetnorm geeft een reëler beeld van de daadwerkelijke uitstoot van auto's dan de oude NEDC methode, waar Volkswagen had zijn modellen niet op tijd gecertificeerd. Dat zorgde voor een vertraging in de levering.

Volkswagen is verreweg het meest verkochte merk van het autoconcern uit Wolfsburg, maar het zijn de dochters Audi, Porsche en Skoda die voor de meeste winst zorgen. De 1,1 miljoen auto's die het merk met de 4 ringen verkocht (exclusief de verkopen in China) leverden ruim anderhalf keer zo veel winst op als de 2,7 miljoen voertuigen die Volkswagen buiten China verkocht. Nog lucratiever is de verkoop van Porsche. Deze dochter trok buiten China in de eerste 9 maanden van dit jaar 190.000 klanten. Daarmee werd 3,2 miljard euro verdiend. Dat is omgerekend ruim 16.000 euro per verkochte Porsche. Skoda zit qua winstgevendheid tussen het merk Volkswagen en de premiumdochters Audi plus Porsche in. Kortom, in financieel opzicht drijft het autoconcern uit Volkswagen dus vooral op de merken Audi, Porsche en Skoda, en op de verkopen in China.

Net als andere autofabrikant investeert Volkswagen veel geld in elektrische modellen. De productie van de eerste volledig elektrische Audi, de e-Tron, is inmiddels gestart. Helaas arriveert dit model te laat in de Nederlandse showrooms (namelijk pas begin 2019) om van de tot 4 procent verlaagde bijtelling te kunnen profiteren. Volgend jaar wordt die voor auto's boven de 50.000 euro afgeschaft en de e-Tron zit met een prijs van 84.100 euro royaal boven. Eind 2019 wordt begonnen met de fabricage van de eerste volledig elektrische Volkswagen, de I.D. Neo. Dat gebeurt in de Duitse stad Zwickau. In 2022 wil Volkswagen wereldwijd 27 elektrische modellen kunnen aanbieden zowel compacte personenwagens als de I.D. Neo (formaat Golf) als SUVs (I.D. Cross) en bedrijfswagens.

Tot die tijd zal het geld nog vooral verdiend gaan worden met klassieke modellen, zoals de nieuwe T-Cross. Deze kleine SUV wordt in Europa ook leverbaar met dieselmotor. Volkswagen denkt daarmee nog steeds, ondanks het sjoemeldiesel schandaal, nog steeds goed geld te kunnen verdienen.

Bron: Autointernationaal 

Reacties (1)

Mooi stukje met veel informatie! Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 13-11-2018 12:44.

Leo

12-11-2018 op 22:22

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Consument wacht af met elektrisch rijden (12-12-2018)
Faillissementen autobranche in november 2018 (03-12-2018)
Akkoord over garage-cao, werken op zaterdag blijft vrijwillig (03-12-2018)
ALD analyse: omslagpunt diesel naar 47.000 km per jaar (29-11-2018)
DAF krijgt mega-order voor 1.500 trekkers (28-11-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
‘Geen Dacia’s meer als Renault verkopen’ (13-12-2018)
Ford schrapt banen in Duitse fabriek (13-12-2018)
Verkopen Audi vertonen flinke duikeling (12-12-2018)
Tesla heeft oogje op fabrieken GM (11-12-2018)
Ford en VW: alles samen maar geen fusie (11-12-2018)
Auto & Lease » RSS
Leaseregistraties november +6%, Tesla in top-20 (06-12-2018)
Macadam wint Europese tender ALD Automotive (05-12-2018)
Groupe PSA lanceert Free2Move Lease in Nederland (04-12-2018)
Hyundai en Arval tekenen overeenkomst (03-12-2018)
Berijders met een elektrische auto verslikken zich in bijtelling (29-11-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Automobiel Management Gala; start van een traditie (12-12-2018)
Automobiel Management zoekt bassist (10-12-2018)
Online veiling klassieke auto’s The Gallery (06-12-2018)
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Auto & Milieu » RSS
GVB koopt tot 100 elektrische bussen (13-12-2018)
Europees CO2-overleg faalt (11-12-2018)
Hyundai sluit proef met autodeelproject af (10-12-2018)
Renault stapt in deelautoproject Amsterdam (05-12-2018)
Toyota stopt met bijdragen aan Duitse milieubeweging (05-12-2018)
Auto & Politiek » RSS
Draait China heffingen op personenauto’s terug? (12-12-2018)
Nissan betuigt spijt en laat Ghosn vallen (11-12-2018)
Ghosn én Nissan in staat van beschuldiging (10-12-2018)
Baas BMW wijst uitnodiging Trump af (04-12-2018)
Toegang tot voertuigdata steviger op Europese agenda (30-11-2018)
Auto & Reclame » RSS
‘Online auto kopen niet erg populair’ (07-12-2018)
Strooien met kortingen kost automerken veel geld (04-12-2018)
Toyota dominant in zoekopdrachten internet (26-11-2018)
Britse waakhond verbiedt autoreclames (25-10-2018)
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Auto & Techniek » RSS
Opel gaat op zoek naar jong talent (11-12-2018)
VW verkocht ongekeurde testauto’s (10-12-2018)
Amerikanen hebben Hyundai/Kia in het vizier (26-11-2018)
Ford wil 'nieuwe auto-geur' wegsmelten (21-11-2018)
Toyota roept twee miljoen auto’s terug met airbag-problemen (01-11-2018)
Auto & Technologie » RSS
Hyundai gelooft ook in waterstof (12-12-2018)
MEB-platform geeft VW concurrentievoordeel (12-12-2018)
Waymo heeft autonoom rijden nog niet onder de knie (12-12-2018)
Daimler koopt voor 20 miljard aan batterijcellen (12-12-2018)
Nieuw R&D-centrum voor Seat in China (11-12-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Continental wil meer rubber van paardenbloemen (13-12-2018)
GroupAuto sluit partnerschap met Grossier.nu en Autotaal (10-12-2018)
Vierseizoenenband blijft populair (05-12-2018)
Eerste winterweer: Nederlanders massaal op zoek naar winterbanden (21-11-2018)
PartsPoint neemt Dabeko over (13-11-2018)
Autodealer nieuws » RSS
VKV Renault Culemborg 50 jaar Bovag-lid (12-12-2018)
Weer overname in Belgische dealerwereld (11-12-2018)
Van Mossel neemt dealergroepen GMAN en Bruyninx over (03-12-2018)
Wensink Automotive neemt Dijkstra Autogroep over (27-11-2018)
Van Mossel wint drie prijzen (21-11-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Waterstofauto Hyundai NEXO ‘Best in Class’ (13-12-2018)
Opel komt met elektrische Corsa, Mokka en Vivaro (10-12-2018)
Tesla maakt zich klaar voor Europese introductie Model 3 (10-12-2018)
Skoda zoekt het hogerop met de Scala (07-12-2018)
Hyundai lanceert nieuwe i20 (07-12-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Focwa inspireert jongeren voor schadeherstelvak (26-11-2018)
Markt voor autoschadeherstel krimpt fors tot 2030 (20-11-2018)
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen november +15%, nieuwe merken stomen op (04-12-2018)
Goed bezochte Bestelauto Expo krijgt vervolg in 2019 (22-11-2018)
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Johan van der Hoeven nieuwe voorzitter RAI Aftermarket (13-12-2018)
Hyundai benoemt Duitser in toppositie (13-12-2018)
Bram Schot nieuwe voorzitter RvB Audi (12-12-2018)
Nieuwe bestuursvoorzitter CarGarantie (12-12-2018)
Geordy Bloem nieuwe directeur B.V. NIMAG (05-12-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Euro Repar Car Service breidt uit met 11 vestigingen (26-11-2018)
50 vestigingen van Autotaalglas sluiten zich aan bij Bovag (08-11-2018)
Vijf nieuwe leden voor garageformule CarProf (01-11-2018)
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
B2C-occasionverkoop nu al voorbij record van 2017 (05-12-2018)
WLTP-dip bijna achter de rug, november -7,4% (03-12-2018)
Maserati probeert ’t tij te keren (19-11-2018)
Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen (12-11-2018)
WLTP ook in Duitsland nog niet uitgewerkt (07-11-2018)
Occasions » RSS
Dit zijn de populairste occasionopties in Europa (06-12-2018)
Uitgestelde betaling bij AutoVeiling.nl (15-11-2018)
VWE: Export occasions naar hoogste niveau sinds 2012 (14-11-2018)
Bynco stelt platform open voor aanbod van derden (09-11-2018)
Occasionhandel in oktober over gehele linie positief (06-11-2018)
Overige » RSS
Gokje voor 10 dollar op Lamborghini van de paus (10-12-2018)
Wel of geen bijtelling in 2019? (06-12-2018)
DAF vindt oudste DAF truck in commercieel gebruik (04-12-2018)
Belgen schrappen de autospiegel (21-11-2018)
Duitse elektrische auto 'niet half zo sexy als een Tesla' (19-11-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Onderzoek ‘Werkplaats van de Toekomst’ gepresenteerd (13-12-2018)
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1797)...

Eric Obers, ontwerper bij EV-fabrikant SF Motors, in Autovisie

Eric Obers, ontwerper bij EV-fabrikant SF Motors, in Autovisie

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten