Volkswagen gaat ‘moeilijkste jaar ooit’ tegemoet

2019 wordt voor de Volkswagen Groep het moeilijkste jaar ooit. ‘’In meer dan vijftig landen lopen nog altijd rechtszaken rond dieselgate. Dit wordt daarom een heel moeilijk jaar om te managen. Het gaat niet zo zeer om het aantal maar meer om de enorme complexiteit. Onze medewerkers worden er ontzettend moe van.’’

Hiltrud Werner

Die waarschuwing komt van Hiltrud Werner, in de raad van bestuur verantwoordelijk voor ‘compliance’ ofwel het voldoen aan de regels. ‘’Ik heb drie prioriteiten, diesel, diesel en diesel.’’ Sinds de ontdekking van het gesjoemel met dieselmotoren in september 2015 is de Duitse autogroep al meer dan 28 miljard euro kwijtgeraakt aan compensatie voor getroffen eigenaren (met name in de Verenigde Staten), boetes en andere regelingen. 

Maar in tientallen landen, waaronder ons land, hebben die eigenaren van dieselauto’s hun schadeclaims pas net bij de rechter ingediend. Daarnaast lopen ook nog massale claimzaken van aandeelhouders die door de koersval na het bekend worden van het schandaal grote verliezen hebben geleden. ‘’We zullen elke week wel slecht nieuws over ons heen krijgen. 

Elke rechtszaak leidt weer tot nieuwe verhalen in de media,’’ vreest Werner. Omdat bij veel rechtszaken beroep wordt ingesteld, vaak tot aan de hoogste instanties aan toe, zullen de problemen volgens haar ook nog vele jaren naslepen. ‘’Dit wordt nog een hele lange marathon voor ons.’’

Volkswagen gaat ‘moeilijkste jaar ooit’ tegemoet - Automobielmanagement.nl

Volkswagen gaat ‘moeilijkste jaar ooit’ tegemoet

2019 wordt voor de Volkswagen Groep het moeilijkste jaar ooit. ‘’In meer dan vijftig landen lopen nog altijd rechtszaken rond dieselgate. Dit wordt daarom een heel moeilijk jaar om te managen. Het gaat niet zo zeer om het aantal maar meer om de enorme complexiteit. Onze medewerkers worden er ontzettend moe van.’’

Hiltrud Werner

Die waarschuwing komt van Hiltrud Werner, in de raad van bestuur verantwoordelijk voor ‘compliance’ ofwel het voldoen aan de regels. ‘’Ik heb drie prioriteiten, diesel, diesel en diesel.’’ Sinds de ontdekking van het gesjoemel met dieselmotoren in september 2015 is de Duitse autogroep al meer dan 28 miljard euro kwijtgeraakt aan compensatie voor getroffen eigenaren (met name in de Verenigde Staten), boetes en andere regelingen. 

Maar in tientallen landen, waaronder ons land, hebben die eigenaren van dieselauto’s hun schadeclaims pas net bij de rechter ingediend. Daarnaast lopen ook nog massale claimzaken van aandeelhouders die door de koersval na het bekend worden van het schandaal grote verliezen hebben geleden. ‘’We zullen elke week wel slecht nieuws over ons heen krijgen. 

Elke rechtszaak leidt weer tot nieuwe verhalen in de media,’’ vreest Werner. Omdat bij veel rechtszaken beroep wordt ingesteld, vaak tot aan de hoogste instanties aan toe, zullen de problemen volgens haar ook nog vele jaren naslepen. ‘’Dit wordt nog een hele lange marathon voor ons.’’