Ook vergeleken met december 2008 is er een groei: ruim dertien procent. Omdat de slotmaand dit keer twee verkoopdagen meer telt dan in 2008, is echter een correctie nodig. In dat geval is de groei slechts 5,2 procent in vergelijking met december 2008.

De percentages zijn afkomstig van Edmunds.com. Analisten van de online datadienst gaan uit van een totale nieuwverkoop, inclusief fleetsales, van ruim een miljoen voertuigen. De positieve prognose kan het jaar 2009 echter niet meer redden. Het totaal zal uitkomen op iets meer dan tien miljoen auto”s, bijna drie miljoen minder dan in 2008. Uitgedrukt in percentages is de afname 21,3 procent. Illustratief voor de kaalslag is het feit dat Chrysler er voor het eerst sinds de jaren zestig niet in slaagt meer dan een miljoen voertuigen te verkopen. Het gezamenlijke aandeel van Chrysler, Ford en GM op de thuismarkt komt deze maand waarschijnlijk uit op 45,8 procent, terwijl dat in dezelfde maand vorig jaar nog 50,3 procent was.

    Verschil met december 2008 (incl. correctie ivm meer verkoopdagen)   Verschil met december 2008 (zonder correctie ivm meer verkoopdagen)   Verschil met november 2009 (zonder correctie ivm meer verkoopdagen)
Chrysler (Chrysler, Dodge, Jeep)   -14.3%   -7.8%   30.8%
Ford (Ford, Lincoln, Mercury, Volvo)   16.2%   25.1%   42.5%
GM (Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Hummer, Pontiac, Saab, Saturn)   -13.0%   -6.3%   37.0%
Honda (Acura, Honda)   7.8%   16.0%   35.0%
Hyundai (Hyundai, Kia)   52.1%   63.7%   37.7%
Nissan (Infiniti, Nissan)   4.9%   12.9%   26.0%
Toyota (Lexus, Scion, Toyota)   20.9%   30.2%   38.2%
Auto-industrie totaal   5.2%   13.3%   35.7%