Het is de bedoeling dat er eind 2011 jaarlijks één miljoen auto’s van de band rollen in de Italiaanse fabrieken. Nu zijn dat er afgerond 650 duizend per jaar. "We hebben een ambitieus plan voor Fiat, vooral in Italië", zo zei de topman van het autoconcern, Sergio Marchionne, in Rome tijdens een ontmoeting met de regering en de vakbonden. Hij ziet de geste van Fiat voor Italië graag beloond, bij voorkeur in de vorm van een verlenging van de slooppremieregeling. Daar profiteert Fiat met dertig procent marktaandeel op de thuismarkt namelijk het meest van. Tijdens de bijeenkomst verdedigde Marchionne waarom er tegelijkertijd gesneden moet worden bij het bedrijf. "De aandacht enkel op de sociale belangen richten, zal tot de dood van het bedrijf leiden", zo stelde de topman. Marchionne doelt hier mee op de protesten bij de fabriek in Pomigliano d’Arco, waar de slecht verkopende Alfa Romeo modellen 147 en 159 worden gebouwd. Omdat de productie van de opvolger van de 147, de Giulietta, naar de fabriek in Cassino verhuist (waar ook de Fiat Bravo en de Lancia Delta van de band rollen), zit Marchionne in Pomigliano d’Arco met een enorme overcapaciteit. Hij is dan ook niet van plan om tijdelijke arbeidscontracten te verlengen, maar dat pikt het personeel niet. Hun zorgen zijn in die zin terecht, dat de in de betreffende fabriek gebouwde 159 zoals de kaarten nu liggen geen directe opvolger gaat krijgen. Maar Marchionne weet dat het politiek onhaalbaar is om deze productiefaciliteit te sluiten. Daarom wordt overwogen om vanaf 2011 de volgende generatie Panda niet meer in Polen te bouwen, maar in deze Italiaanse fabriek. Momenteel staat de toekomst van één Italiaanse Fiat fabriek ter discussie. Marchionne bevestigde de sluiting van de faciliteit in Termini Imerese op Sicilië in december 2011, maar zei bereid te zijn tot discussie over een reorganisatieplan, samen met de regio Sicilië en private investeerders. Over één ding valt echter niet meer te praten met Marchionne: in Termini Imerese (waar nu nog 1.700 mensen werkzaam zijn) zullen definitief geen auto’s meer gebouwd worden. Hooguit onderdelen. Goed nieuws was er wel voor de werknemers van de fabriek van Bertone, die Fiat afgelopen najaar overnam. Marchionne kondigde aan dat daar in de toekomst twee Chrysler modellen gebouwd zullen gaan worden.

Bron: Autointernationaal.nl