Eigenaar Ford zegt dat het een principeakkoord heeft bereikt over de verkoop. Wel zijn er nog enkele randvoorwaarden in de juridisch-financiële sfeer. Zo moet de Chinese overheid nog zijn ja-woord geven en moet Zheyiang Geely het geld zien te regelen. De overname zou zo’n 1,4 miljard euro vergen. Een hoop geld, maar beduidend minder dan de 4,5 miljard euro waarvoor Ford het Zweedse merk in 1999 binnensleepte.

Als alle nog te regelen kwesties rond zijn, dan kan Ford waarschijnlijk in het tweede kwartaal van 2010 Volvo overdragen. Daarop vooruitlopend heeft Geely naar eigen zeggen al gesproken met de Zweedse en Belgische vakbonden en overheden. In die landen rollen de Volvo’s van de lopende band. Zheyiang Geely ambieert naar verluidt een doorgroei naar 1 miljoen gebouwde auto’s per jaar, als manier om Volvo eindelijk weer winst te laten maken. Niet toevallig moet die groei vooral komen uit eigen land. In China kunnen autokopers straks overigens ook terecht voor Saab. Autobouwer BAIC is in bezit van licenties voor de (oude) 9-5 en de 9-3.