Audi AG verkocht 950 duizend auto’s in 2009

Audi heeft zijn verkoopdoelstellingen in 2009 ruimschoots overtroffen en wereldwijd 949.700 auto’s verkocht. Daarmee bleven de totale verkopen in 2009 bijna vijfenhalf procent achter bij de recordverkopen in 2008.

In dat jaar verkocht Audi iets meer dan een miljoen auto’s en het merk wil in 2010 opnieuw een miljoen auto’s verkopen. Daarmee ligt men overigens nog lang niet op koers voor de prognose die topman Stadler in mei 2007, kort na zijn aantreden als ceo, met buitengewoon veel zelfvertrouwen naar buiten bracht. Hij verhoogde de prognose van 1,4 milljoen stuks voor 2015 toen naar 1,5 miljoen. Maar ja, dat was voor de crisis.

Afgelopen november 2009 verhoogde Audi zijn verkoopdoelstelling van de oorspronkelijke (aangepaste) negenhonderdduizend auto’s naar 925 duizend auto’s en dat dit aantal ruim is overtroffen, is onder meer te danken aan de goede verkopen in China. Vorig jaar lagen de verkoopcijfers in China (inclusief Hong Kong) met 156 duizend verkochte auto’s eenderde hoger dan in 2008. In december 2009 bereikte Audi in China een verkoopgroei van 76 procent, met een totaalaantal van negentienduizend verkochte auto’s.

In 2009 verkocht Audi in Nederland 15.252 auto’s, wat goed was voor een marktaandeel van 3,93 procent. In 2008 had Audi een marktaandeel van 3,37 procent met 16,8 duizend verkochte auto’s. In de Verenigde Staten zag Audi met een totaal van 83 duizend verkochte auto’s een verkoopdaling van 5,7 procent. Toch wist Audi in Amerika zijn marktaandeel te vergroten, doordat de markt daar als geheel is ingezakt.

In Europa daalden de verkopen van het premiummerk met 12,8 procent. Audi’s verkoopdirecteur Peter Schwarzenbauer daarover: "Gezien de concurrentie is dat een sterk resultaat. Met ongeveer 619 duizend verkochte auto’s zijn we Europa’s sterkste premiummerk." Op de thuismarkt Duitsland leverde Audi in 2009 in totaal 229 duizend auto’s af aan klanten. Dat is maar liefst 11,3 procent minder dan in 2008, toen Audi in Duitsland nog 258 duizend auto’s verkocht.

Het financiële resultaat over 2009 maakt Audi bekend op zijn jaarlijkse persconferentie, die dit jaar plaatsvindt op 9 maart in Ingolstadt.

Audi AG verkocht 950 duizend auto’s in 2009 - Automobielmanagement.nl

Audi AG verkocht 950 duizend auto’s in 2009

Audi heeft zijn verkoopdoelstellingen in 2009 ruimschoots overtroffen en wereldwijd 949.700 auto’s verkocht. Daarmee bleven de totale verkopen in 2009 bijna vijfenhalf procent achter bij de recordverkopen in 2008.

In dat jaar verkocht Audi iets meer dan een miljoen auto’s en het merk wil in 2010 opnieuw een miljoen auto’s verkopen. Daarmee ligt men overigens nog lang niet op koers voor de prognose die topman Stadler in mei 2007, kort na zijn aantreden als ceo, met buitengewoon veel zelfvertrouwen naar buiten bracht. Hij verhoogde de prognose van 1,4 milljoen stuks voor 2015 toen naar 1,5 miljoen. Maar ja, dat was voor de crisis.

Afgelopen november 2009 verhoogde Audi zijn verkoopdoelstelling van de oorspronkelijke (aangepaste) negenhonderdduizend auto’s naar 925 duizend auto’s en dat dit aantal ruim is overtroffen, is onder meer te danken aan de goede verkopen in China. Vorig jaar lagen de verkoopcijfers in China (inclusief Hong Kong) met 156 duizend verkochte auto’s eenderde hoger dan in 2008. In december 2009 bereikte Audi in China een verkoopgroei van 76 procent, met een totaalaantal van negentienduizend verkochte auto’s.

In 2009 verkocht Audi in Nederland 15.252 auto’s, wat goed was voor een marktaandeel van 3,93 procent. In 2008 had Audi een marktaandeel van 3,37 procent met 16,8 duizend verkochte auto’s. In de Verenigde Staten zag Audi met een totaal van 83 duizend verkochte auto’s een verkoopdaling van 5,7 procent. Toch wist Audi in Amerika zijn marktaandeel te vergroten, doordat de markt daar als geheel is ingezakt.

In Europa daalden de verkopen van het premiummerk met 12,8 procent. Audi’s verkoopdirecteur Peter Schwarzenbauer daarover: "Gezien de concurrentie is dat een sterk resultaat. Met ongeveer 619 duizend verkochte auto’s zijn we Europa’s sterkste premiummerk." Op de thuismarkt Duitsland leverde Audi in 2009 in totaal 229 duizend auto’s af aan klanten. Dat is maar liefst 11,3 procent minder dan in 2008, toen Audi in Duitsland nog 258 duizend auto’s verkocht.

Het financiële resultaat over 2009 maakt Audi bekend op zijn jaarlijkse persconferentie, die dit jaar plaatsvindt op 9 maart in Ingolstadt.