Renault overweegt de productie van de toekomstige modellen van de Clio over te hevelen naar haar fabriek in Turkije. Maar dat stuit in Frankrijk – waar de Clio zo’n beetje als de nationale auto wordt beschouwd – op een reeks van bezwaren. Nu werpt ook Sarkozy zich in de strijd. "We geven geen bergen geld uit om de autofabrikanten te ondersteunen om dan de fabrieken naar het buitenland te zien verdwijnen", aldus de woordvoerder van de president.

Gisteren, woensdag 13 januari, sprak minister van industrie Christian Estrosi al met directeur Patrick Pelata van Renault. De minister wees hem daarbij fijntjes op de lange lijst steunmaatregelen waar de autobouwers afgelopen jaar van konden profiteren. Renault zelf kreeg drie miljard euro aan leningen, honderd miljoen voor de ontwikkeling van het elektrische model en nog eens honderdvijftig miljoen voor de ontwikkeling van batterijen. Daarnaast kon het bedrijf natuurlijk ook flink profiteren van de Franse slooppremie. Bij dat alles komt dat de Franse Staat ook vijftien procent van de aandelen van Renault in handen heeft. "We hebben dus voldoende argumenten om te bewijzen dat we een strategie voor de industrie voeren",  aldus Estrosi. Met andere woorden: Renault heeft geen enkele reden om de productie verder te verplaatsen naar lage lonen landen.