Dat liet hij vandaag weten aan persbureau Reuters. Spyker bracht op 8 januari een nieuw bod uit op Saab, nadat het vorige bod door GM was afgewezen. Muller vind Saab prima bij Spyker passen. Beide merken hebben in zijn visie namelijk een eigengereid karakter. Spyker zal kunnen profiteren van Saab als zustermerk omdat de Zweden een complete fabriek, een windtunnel en een designcentrum hebben. Deze laatste voorziening maakt het ontwikkelen van Spykers veel goedkoper, aldus Muller. Hij denkt ook dat het sportwagenmerk kan rekenen op mondiale goodwill als de reddingspoging slaagt. Bovendien kan een select aantal Saab-dealers sportwagens van Spyker gaan verkopen waardoor de afzetmogelijkheden sterk toenemen.

Voor Spyker is de overname nog geen gelopen race, ook niet als General Motors daadwerkelijk besluit Saab te verkopen. Muller heeft stevige concurrentie van investeringsmaatschappij Genii Capital, dat samen met voormalig Formule-1 voorman Bernie Ecclestone ook een bod op Saab deed. Genii heeft tegenover persbureau Reuters verklaard dat ‘er niets is gedaan om het bedrijf minder aantrekkelijk te maken voor overnamekandidaten’. Dat betekent dat het afbouwen van het merk nog niet in gang is gezet. Paul Åkerlund, de woordvoerder van vakbond IF Metall, bevestigde in de Zweedse pers dat de productielijn nog intact is en dat curator Alix Partners nog niets heeft gedaan. Er is dus optimisme dat Saab mogelijk toch nog wordt overgenomen. De werknemers bij de fabriek in Trollhättan hebben de opdracht tot het einde van volgende week door te gaan met de productie van de 9-3 en de oude 9-5 Sport Estate. Wegens gebrek aan onderdelen is de bouw van de nieuwe 9-5 inmiddels stil komen te liggen. (autointernationaal.nl)