De miljardensteun van de overheid aan de autobranche, waar Fiat dertig procent van kreeg afgelopen jaar, blijkt daarmee voor niets te zijn geweest. Dat schrijft Het Financieele Dagblad vandaag. Fiat verklaarde eerder deze week dat, ook als de stimuleringsmaatregelen om nieuwe schonere auto’s te kopen blijven bestaan, de Europese afzet voor het bedrijf met twaalf procent daalt. Zonder die stimuleringsmaatregelen zakken de verkopen met zestien procent in. De forse daling van de verkopen dwingt Fiat ertoe de productie in Italië volledig stil te leggen. Dat kan door het personeel naar huis te sturen volgens het zogeheten systeem ‘Cassa Integrazione’. Fiat betaalt de werknemers dan helemaal geen salaris meer en de overheid geeft een uitkering van ongeveer zeventig procent van het salaris. ‘We voelen ons bedonderd’, aldus een woordvoerder van minister van industrie Claudio Scajola. ‘Vooral omdat we in de krant hebben moeten lezen dat Fiat dertigduizend man naar huis stuurt.’

Een delegatie van Fiat vliegt vandaag naar Rome voor overleg met de Italiaanse regering. ‘We zijn bereid overal over te praten’, zo liet president Luca Cordero di Montezemolo van Fiat weten. Maar Fiat heeft de sluiting van alle fabrieken al gepland voor de laatste week van februari en de eerste week van maart en sluit eind 2011 de fabriek in Termini Imerese op Sicilië. Daarmee verliezen 1350 medewerkers bij Fiat hun baan en veel toeleveranciers hun beste klant. Volgens ceo Sergio Marchionne is de productie van auto’s op het eiland door een slecht ondernemersklimaat niet winstgevend te maken. ‘Ik betaal nog liever alle thuisblijvende personeelsleden tot aan hun pensioen hun salaris dan dat ik de fabriek openhoud. Want hier produceren kost meer.’