Dat hebben Winterkorn en zijn financiële rechter hand Hans Dieter Pötsch verklaard bij een bijeenkomst van investeerders in Londen. Op weg naar het wereldleiderschap wil Volkswagen de winstgevendheid verbeteren en het modelgamma verder uitbouwen, zo meldde het Duitse KFZ-betrieb. Om de winstgevendheid te verbeteren zet het concern in op kostendaling door vooral het modulebouwprincipe verder door te voeren. Na de invoer van de zogenoemde modulare langsbaukasten (mlb) bij Audi zal nu ook de modulare querbaukasten (mqb) bij de kleine en middelgote auto’s volgen. Dat zou een kostendaling van twintig procent per stuk tot gevolg hebben en een besparing van dertig procent oplevering bij de ontwikkeling.

Op de middellange termijn wil men vijftien modellen baseren op de mlb en op de mqb zelf dertig. De nieuwe A3 zal in 2012 het spits afbijten en verder komt een hele familie auto’s rondom de kleine Up. De levering daarvan komt al in 2011 op gang en vanaf 2013 komen de groene versies, zo meldde Winterkorn.

Volkswagen is het crisisjaar 2009 redelijk goed doorgekomen. De winstmarge was over de eerste drie kwartalen toch nog 1,6 procent en het concern voelt zich erdoor gesterkt om de koppositie op de wereldmarkt na te streven. En men denkt ook daadwerkelijk succesvol te zijn. "In onze planning zitten alleen doelen die we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen halen", aldus Pötsch. Het VW-concern focust daarbij sterk op de opkomende economieën en voor de VS heeft het management een afzetgroei geformuleerd van driehonderdduizend stuks nu naar een miljoen in 2018. In China moet de afzet groeien van 1,4 miljoen stuks nu naar twee miljoen eenheden per jaar. Al met al moet de afzet van de VW-groep in 2018 zijn gegroeid naar tien miljoen stuks per jaar. In 2009 kwam men op 6,3 miljoen auto’s.