Commissievoorzitter Edolphus Towns wierp de uit Japan overgekomen Akio Toyoda voor de voeten, dat klachten over de auto’s werden genegeerd of gebagatelliseerd. ’s Werelds grootste autofabrikant zou meer oog hebben voor de winst dan voor de veiligheid van zijn klanten. Eerst lag het zogenaamd aan de vloermatten, zelfs bij auto’s die helemaal niet voorzien waren van vloermatten, zei Towns: "Ik blijf sceptisch, dat dit de enige oorzaken zouden zijn”. Eerder hadden afgevaardigden Toyota verweten te weinig te doen aan de problemen met de elektronica of die zelfs onder het tapijt te schuiven. Toyoda had een andere lezing over de defecten aan de auto’s en schreef die niet toe aan de elektronica.

Parlementsleden riepen Toyoda meteen tot de orde en eisten dat het bedrijf rekening zou houden met de optie van falende elektronica. Veel modellen van Toyota zijn uitgerust met Electronic Throttle Control, dat de rechtstreekse bediening van de brandstoftoevoer aan de motor heeft vervangen. De bewegingen van het gaspedaal worden doorgegeven aan een elektronisch regelcircuit, dat de gastoevoer regelt.

Het terugroepen van miljoenen Toyota’s zal het probleem van plotseling versnellen "misschien niet volledig oplossen". Dat zei een topman van de Japanse autofabrikant. Toyoda gaf na aanhoudende vragen van Amerikaanse Congresleden toe dat met het repareren van de gaspedalen en vloermatten wellicht niet alle problemen opgelost zullen zijn. Er blijft een "erg, erg kleine" kans dat auto’s toch uit zichzelf versnellen. Toyota heeft tot nu toe geen bewijs gevonden voor dit elektronische probleem, maar Toyoda zei dat het bedrijf blijft zoeken naar "alle mogelijke oorzaken". De topman acht zich persoonlijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van de auto’s. "Alle Toyota auto’s dragen mijn naam. Voor mij voelt het alsof ik zelf beschadigd ben, elke keer als er een Toyota een mankement vertoont".

Klik HIER voor een filmpje van de emotionele topman. En HIER voor het filmpje met het verhoor.