Samenwerking BYD, Daimler en Volkswagen

Na Volkswagen heeft nu ook Daimler een samenwerkingsverband gesloten met het Chinese BYD. Het gaat om technologisch partnerschap dat in eerste instantie is bedoeld voor de ontwikkeling van elektrische auto’s voor China.

Vorig jaar tekende het Chinese BYD een overeenkomst met Volkswagen. Die plannen draaien vooralsnog alleen om samenwerking op het gebied van lithium-ion accutechniek voor hybride- en elektrische VW modellen. BYD is een van de wereldleiders op het gebied van nieuwe accutechnologie. Als automobielproducent is Volkswagen op de thuismarkt een van de grootste concurrenten.

De begin maart met Daimler gesloten overeenkomst gaat mede daarom aanzienlijk verder, zo meldde BYD-verkoopbaas Yongpin Chen op de Autosalon van Genève. "We gaan een uitgebreide technologische partnerschap aan. In eerste instantie betreft het de ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto’s voor de Chinese markt. Zij (Daimler, red) kunnen van ons leren waar het de accutechniek en de kennis van de lokale markt aangaat, wij profiteren van hun ervaring met het bouwen van meer traditionele automobielen."

 

Het is de bedoeling dat de desbetreffende ev’s onder een nieuwe merknaam worden verkocht dat gezamenlijk eigendom zal zijn van BYD en Daimler. Het kan volgens Chen snel gaan. "Daimler is vrij in China en de plannen zijn zeer concreet. We hebben het vooralsnog alleen over verkoop in China. Over of en hoe dat te zijner tijd naar de Europese markt kan worden vertaald zijn de beslissingen nog niet genomen. Maar voor ons staat in elk geval voorop dat wij een speciaal programma willen dat op de Europese consument is afgestemd."        

Samenwerking BYD, Daimler en Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Samenwerking BYD, Daimler en Volkswagen

Na Volkswagen heeft nu ook Daimler een samenwerkingsverband gesloten met het Chinese BYD. Het gaat om technologisch partnerschap dat in eerste instantie is bedoeld voor de ontwikkeling van elektrische auto’s voor China.

Vorig jaar tekende het Chinese BYD een overeenkomst met Volkswagen. Die plannen draaien vooralsnog alleen om samenwerking op het gebied van lithium-ion accutechniek voor hybride- en elektrische VW modellen. BYD is een van de wereldleiders op het gebied van nieuwe accutechnologie. Als automobielproducent is Volkswagen op de thuismarkt een van de grootste concurrenten.

De begin maart met Daimler gesloten overeenkomst gaat mede daarom aanzienlijk verder, zo meldde BYD-verkoopbaas Yongpin Chen op de Autosalon van Genève. "We gaan een uitgebreide technologische partnerschap aan. In eerste instantie betreft het de ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto’s voor de Chinese markt. Zij (Daimler, red) kunnen van ons leren waar het de accutechniek en de kennis van de lokale markt aangaat, wij profiteren van hun ervaring met het bouwen van meer traditionele automobielen."

 

Het is de bedoeling dat de desbetreffende ev’s onder een nieuwe merknaam worden verkocht dat gezamenlijk eigendom zal zijn van BYD en Daimler. Het kan volgens Chen snel gaan. "Daimler is vrij in China en de plannen zijn zeer concreet. We hebben het vooralsnog alleen over verkoop in China. Over of en hoe dat te zijner tijd naar de Europese markt kan worden vertaald zijn de beslissingen nog niet genomen. Maar voor ons staat in elk geval voorop dat wij een speciaal programma willen dat op de Europese consument is afgestemd."