In Fiat Industrial vallen de bedrijven Iveco trucks, Case New Holland (landbouw- en bouwmachines) en de industrie- en scheepsmotoren. In Fiat Auto vallen dan Fiat (met Alfa-Romeo en Lancia) en Ferrari Maserati.  De ceo Sergio Marchionne heeft dit gisteren bekendgemaakt bij het presenteren van het vijfjarenplan. Hij zei dat de twee bedrijven meer verschillen hebben dan overeenkomsten.

De twee typen bedrijven hebben verschillende kapitaalbehoeften, verschillende klanten en verschillende winstmodellen. Nu hebben de beide bedrijven de vrijheid hebben hun eigen strategische keuzes te maken, inclusief het aangaan van allianties met andere bedrijven. "Fiat Auto heeft nu niet langer krukken nodig om te lopen", zegt Marchionne in Financial Times. Marchionne heeft al heel lang gesproken over de splitsing en hij heeft de steun van de grootaandeelhouder, de familie Agnelli. John Elkann, de 33-jarige nazaat van de Agnelli’s, is deze week benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Fiat Group als opvolger van Luca Cordero di Montezemolo.

Marchionne heeft ambitieuze targets voor de komende vijf jaar vastgelegd. Volgens Marchionne zijn de targets nodig om Fiat in staat te stellen te overleven in ‘de jungle van de globale autoindustrie’. Zo moeten de verkopen van het merk Fiat verdubbelen tot 3,8 miljoen auto’s in 2014, exclusief verkopen via joint ventures. Samen zouden Fiat en Chrysler zes miljoen auto’s moeten bouwen tegen die tijd. Fiat zegt dit jaar breakeven te zullen draaien, en heeft al doelstelling een netto winst van vijf miljard euro in 2014. Er zou geen noodzaak zijn om Fiat en Chrysler te laten fuseren, maar Fiat zou zijn aandeel in Chrysler wel willen verhogen naar 35 procent.  Fiat heeft over het eerste kwartaal en verlies gerapporteerd van 21 miljoen euro. Vorig jaar bracht het eerste kwartaal een verlies van 411 miljoen euro.

In het vijfjarenplan zijn 51 producten voorzien in vijf jaar tijd, waarvan tweederde door Fiat wordt geproduceerd en eenderde door Chrysler.