Audi AG profiteert van de duidelijk stijgende vraag naar premium auto’s want over de eerste zes maanden verkocht de fabrikant 555 duizend auto’s, in vergelijking met 466 duizend in dezelfde perioden van vorig jaar. "Vergeleken met 2008, wat onze benchmark is, hebben we een groei gerealiseerd van 7,5 procent", aldus marketingdirecteur Schwarzenbauer van Audi AG.

 

Audi wist zijn operationele winst veel sterker te laten stijgen dan de omzet, een gevolg van de strategie van ‘duurzame en winstgevende groei’, aldus het bedrijf. Audi heeft de laatste jaren ook steeds de heel hoge operationele marge behaald van zeven procent, ook in het crisisjaar. Alle investeringen zijn betaald uit eigen kas, en daar is zelfs nog wat van overgebleven getuige de met 36 procent gestegen netto cash flow tot 1,9 miljard euro. Audi heeft een netto liquiditeit van 11,8 miljard euro over het eerste halve jaar.

 

De premiumdochter van Volkswagen heeft vertrouwen in het verkoop van de eerste helft van het jaar. "We willen de afzet verhogen tot ruim een miljoen eenheden dit jaar", aldus Schwarzenbauer. Vorig jaar verkocht Audi 950 duizend auto’s. De langetermijndoelstelling is anderhalf miljoen.