Leaserijders hard getroffen

Het plan om de ‘verklaring geen privégebruik’ voor leaserijder af te schaffen, stuit op verontwaardigde reacties. Voor de Telegraaf heeft de Vereniging Auto van de Zaak enkele berekeningen gemaakt: de kostenpost kan al snel oplopen tot meer dan zesduizend euro netto per jaar.

Honderdduizenden leaserijders die hun auto van de zaak niet of nauwelijks privé gebruiken, krijgen vanaf volgend jaar te maken met een forse lastenverzwaring. Want dan gaan ook zij volgens de huidige plannen bijtelling betalen.

Voor goedbetaalde managers en directeuren kan de kostenpost al snel oplopen tot meer dan zesduizend euro netto per jaar, blijkt uit berekeningen. Maar ook berijders van kleinere auto’s worden vanaf volgend jaar flink geraakt in de portemonnee. Gemiddeld komt het bedrag uit op zo’n 4.500 euro.

De truc van de overheid zit hem in het woon-werk verkeer, meldt VAVDZ. De overheid is voornemens het woon-werkverkeer als privé aan te merken. In eerste instantie richt men zich daarom op het wettelijk verankeren van de definities. Hiermee worden vervolgens zowel het afschaffen van de onbelaste kilometervergoeding, als de vijfhonderd kilometer verklaring gerechtvaardigd. VAVDZ is het pertinent oneens met deze ontwikkeling die de gemiddelde burger die nu een onbelaste reiskostenvergoeding ontvangt al rond de vierhonderd euro netto per jaar kost. (bron ANWB). Martin Huisman, voorzitter van de VAVDZ roept alle zakelijke rijders op om zich te verenigen.

Bron: ALW/de Telegraaf

Reacties

Eindelijk gerechtigheid !

Managers en directieleden die met hun mooie bak de sier lopen te maken, een BMW 1 serie “prive” rijden en vervolgens geen bijtelling behoeven te betalen. Daar moet Den Haag de centen halen en niet bij alle minder bedeelden die afhankelijk zijn van zorg en vervolgens een derde van hun inkomen kwijt zijn om vervolgens in grote problemen te komen.

Geplaatst door: Leaserijder op

@Leaserijder: inderdaad kun je met zo’n 1-serie de bijtelling op een andere auto voorkomen. Maar ook die 1-serie is niet gratis. Verder moet nu *iedereen* bijtelling betalen, ook de uitzendbureau-medewerker met pakweg een Ford Ka. En dat gaat serieus in de papieren lopen, zeker in die inkomensgroep.

Geplaatst door: M. Hoffmann op

Schandalig deze lastenverzwaringen voor werkend Nederland.
een korting van een paar miljard op ontwikkelingshulp kan deze aanslag op werkend Nederland voorkomen.

Geplaatst door: Derk op

iedereen moet betalen ook .die elektrisch rijden ook daardoor slijt de weg

Geplaatst door: jaap op

De manier waarop dit er even doorgeduwd wordt is alles, behalve wat je in een democratie mag verwachten. De regel geldt natuurlijk ook voor onze “bestuurders”, die ook voor hun A6 zullen gaan betalen en hoogstwaarschijnlijk ook nog een bijtelling over het loon van hun privé chauffeur krijgen. Mocht dat niet zo zijn, dan mag de huidige regeling niet afgeschaft worden! Overigens, ik ben lease rijder en rijd nog geen meter privé met de auto, die ik zelf nooit gekocht zou hebben…..Daar gebruik ik een BMW 3 serie voor, op mijn eigen kosten.

Geplaatst door: Peter op

Voor mij die 30000 km per jaar woon werk verkeer rijd met eigen vervoer en 19 ct per km ontvangt mag deze onkosten bij het inkomen tellen, dan wordt het onmogelijk om hiervan de auto kosten te betalen.

Geplaatst door: Pieter op

(1) Ik ben benieuwd of dit leidt tot het massaal openbreken van leasecontracten onder het mom van ‘als ik had geweten dat ik bijtelling moest betalen, had ik deze auto niet gekozen’.
(2) Ik ben benieuwd wat de fiscus doet als je huisadres je standplaats is. Dan heb je geen woon-werkverkeer en is iedere km zakelijk.

Geplaatst door: Mobiman op

M.Hoffman!!!U vindt het gerechtigheid dat ik in een bedrijfsbus rijd puur voor het werk wat ikdoe dat ik bijtelling moet gaan betalen van ad 300 euro…Ik moet misschien wel door deze regeling een andere baan gaan zoeken omdat ik geen 300 euro kn missen…

Geplaatst door: mbavanhoorn op

Lijkt me inderdaad zeer waarschijnlijk dat je – als het plan er door komt – je leasecontract kunt ontbinden. Verder zullen werkgevers en werknemers weer nieuwe constructies bedenken om die (grote) auto toch zo goedkoop mogelijk te kunnen blijven rijden. Is en blijft een voortdurend spelletje tussen de overheid en de slimme burger.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Leuk verzonnen!! Wij hebben een grote gezinsauto privé waarin ik naar mijn werk rijd en daarvoor een onbelaste kilometervergoeding ontvang, mijn man rijdt in een leaseauto zonder privé km (daar hebben we een gezinsauto voor, nietwaar), dus wij worden dubbel gepakt. Gezien de benzineprijzen (waar ruim een euro accijns op zit), kunnen wij straks helamaal niet meer autorijden, Jammer dat het OV ook onbetaalbaar is, keus heb je hier in Nederland niet meer. Bedankt, onze fijne regering. Jullie blijven zeker buiten schot?

Geplaatst door: llgezellie op

Mooie ontwikkelingen, ik ben er bijna van overtuigd dat de regering totaal geen idee heeft van de kosten die dit met zich mee brengt voor de leaserijder. Het hele kabinet staat maar bezuinigingen door te voeren zonder dat men enig idee heeft wat de consequenties hiervan zijn. Dadelijk moeten hard werkende mensen hun boterham ook bij de voedselbank gaan halen. Ga zo door!!

Geplaatst door: Kriek op
Leaserijders hard getroffen - Automobielmanagement.nl

Leaserijders hard getroffen

Het plan om de ‘verklaring geen privégebruik’ voor leaserijder af te schaffen, stuit op verontwaardigde reacties. Voor de Telegraaf heeft de Vereniging Auto van de Zaak enkele berekeningen gemaakt: de kostenpost kan al snel oplopen tot meer dan zesduizend euro netto per jaar.

Honderdduizenden leaserijders die hun auto van de zaak niet of nauwelijks privé gebruiken, krijgen vanaf volgend jaar te maken met een forse lastenverzwaring. Want dan gaan ook zij volgens de huidige plannen bijtelling betalen.

Voor goedbetaalde managers en directeuren kan de kostenpost al snel oplopen tot meer dan zesduizend euro netto per jaar, blijkt uit berekeningen. Maar ook berijders van kleinere auto’s worden vanaf volgend jaar flink geraakt in de portemonnee. Gemiddeld komt het bedrag uit op zo’n 4.500 euro.

De truc van de overheid zit hem in het woon-werk verkeer, meldt VAVDZ. De overheid is voornemens het woon-werkverkeer als privé aan te merken. In eerste instantie richt men zich daarom op het wettelijk verankeren van de definities. Hiermee worden vervolgens zowel het afschaffen van de onbelaste kilometervergoeding, als de vijfhonderd kilometer verklaring gerechtvaardigd. VAVDZ is het pertinent oneens met deze ontwikkeling die de gemiddelde burger die nu een onbelaste reiskostenvergoeding ontvangt al rond de vierhonderd euro netto per jaar kost. (bron ANWB). Martin Huisman, voorzitter van de VAVDZ roept alle zakelijke rijders op om zich te verenigen.

Bron: ALW/de Telegraaf

Reacties

Eindelijk gerechtigheid !

Managers en directieleden die met hun mooie bak de sier lopen te maken, een BMW 1 serie “prive” rijden en vervolgens geen bijtelling behoeven te betalen. Daar moet Den Haag de centen halen en niet bij alle minder bedeelden die afhankelijk zijn van zorg en vervolgens een derde van hun inkomen kwijt zijn om vervolgens in grote problemen te komen.

Geplaatst door: Leaserijder op

@Leaserijder: inderdaad kun je met zo’n 1-serie de bijtelling op een andere auto voorkomen. Maar ook die 1-serie is niet gratis. Verder moet nu *iedereen* bijtelling betalen, ook de uitzendbureau-medewerker met pakweg een Ford Ka. En dat gaat serieus in de papieren lopen, zeker in die inkomensgroep.

Geplaatst door: M. Hoffmann op

Schandalig deze lastenverzwaringen voor werkend Nederland.
een korting van een paar miljard op ontwikkelingshulp kan deze aanslag op werkend Nederland voorkomen.

Geplaatst door: Derk op

iedereen moet betalen ook .die elektrisch rijden ook daardoor slijt de weg

Geplaatst door: jaap op

De manier waarop dit er even doorgeduwd wordt is alles, behalve wat je in een democratie mag verwachten. De regel geldt natuurlijk ook voor onze “bestuurders”, die ook voor hun A6 zullen gaan betalen en hoogstwaarschijnlijk ook nog een bijtelling over het loon van hun privé chauffeur krijgen. Mocht dat niet zo zijn, dan mag de huidige regeling niet afgeschaft worden! Overigens, ik ben lease rijder en rijd nog geen meter privé met de auto, die ik zelf nooit gekocht zou hebben…..Daar gebruik ik een BMW 3 serie voor, op mijn eigen kosten.

Geplaatst door: Peter op

Voor mij die 30000 km per jaar woon werk verkeer rijd met eigen vervoer en 19 ct per km ontvangt mag deze onkosten bij het inkomen tellen, dan wordt het onmogelijk om hiervan de auto kosten te betalen.

Geplaatst door: Pieter op

(1) Ik ben benieuwd of dit leidt tot het massaal openbreken van leasecontracten onder het mom van ‘als ik had geweten dat ik bijtelling moest betalen, had ik deze auto niet gekozen’.
(2) Ik ben benieuwd wat de fiscus doet als je huisadres je standplaats is. Dan heb je geen woon-werkverkeer en is iedere km zakelijk.

Geplaatst door: Mobiman op

M.Hoffman!!!U vindt het gerechtigheid dat ik in een bedrijfsbus rijd puur voor het werk wat ikdoe dat ik bijtelling moet gaan betalen van ad 300 euro…Ik moet misschien wel door deze regeling een andere baan gaan zoeken omdat ik geen 300 euro kn missen…

Geplaatst door: mbavanhoorn op

Lijkt me inderdaad zeer waarschijnlijk dat je – als het plan er door komt – je leasecontract kunt ontbinden. Verder zullen werkgevers en werknemers weer nieuwe constructies bedenken om die (grote) auto toch zo goedkoop mogelijk te kunnen blijven rijden. Is en blijft een voortdurend spelletje tussen de overheid en de slimme burger.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Leuk verzonnen!! Wij hebben een grote gezinsauto privé waarin ik naar mijn werk rijd en daarvoor een onbelaste kilometervergoeding ontvang, mijn man rijdt in een leaseauto zonder privé km (daar hebben we een gezinsauto voor, nietwaar), dus wij worden dubbel gepakt. Gezien de benzineprijzen (waar ruim een euro accijns op zit), kunnen wij straks helamaal niet meer autorijden, Jammer dat het OV ook onbetaalbaar is, keus heb je hier in Nederland niet meer. Bedankt, onze fijne regering. Jullie blijven zeker buiten schot?

Geplaatst door: llgezellie op

Mooie ontwikkelingen, ik ben er bijna van overtuigd dat de regering totaal geen idee heeft van de kosten die dit met zich mee brengt voor de leaserijder. Het hele kabinet staat maar bezuinigingen door te voeren zonder dat men enig idee heeft wat de consequenties hiervan zijn. Dadelijk moeten hard werkende mensen hun boterham ook bij de voedselbank gaan halen. Ga zo door!!

Geplaatst door: Kriek op