VAVDZ zegt dit keer op keer te constateren. Op het punt pechhulp zou door werkgevers en leasemaatschappijen vaak worden beknibbeld. Dit resulteert in een magere vorm van dienstverlening bij pech in het buitenland. In sommige gevallen zou er zelfs niets zijn geregeld.

VAVDZ haalt in zijn persbericht een recent voorbeeld aan van hoe het mis kan gaan. Vorige week kwam een lid van de Vereniging Auto Van De Zaak met pech te staan op een zaterdag in België. Na het bellen van het alarmnummer kwam de berijder terecht bij de ANWB alarmcentrale. Deze had eerst een uur nodig om te bestuderen in welke regeling de leaseauto met betrekking tot pechhulp precies valt. Uiteindelijk blijkt er pas na 48 uur recht te zijn op een vervangende auto en moet de berijder de overnachtingskosten zelf betalen.

VAVDZ adviseert alle berijders om te checken hoe de pechhulp in de voorwaarden geregeld is. Wat je mag verwachten,  zijn de voorwaarden gelijk aan die van een reguliere pechhulpverzekering? Dit betekent gelijkwaardig vervangend vervoer, repatriëring van auto en caravan en een vergoeding bij het maken van extra kosten zoals taxikosten, treinkosten of hotelkosten.  Mocht het niet goed geregeld zijn, dan adviseert VAVDZ om het bespreekbaar te maken bij de werkgever, eventueel via de ondernemingsraad.

(bron: VAVDZ / ALW)