In de eerste zeven maanden van dit jaar zijn er nu bijna 16 procent (ruim elf duizend stuks) minder leaseauto’s op naam van leasebedrijven gesteld dan in dezelfde periode van 2015. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door AUMACON.
De daling in juli is opvallend scherp. Alleen in januari (dus kort na fiscale veranderingen) was er van een soortgelijke, forse daling sprake. Het beeld voor de komende maanden zal bepaald worden door de negatieve vergelijking met (leasetopjaar) 2015, maar anderzijds toch ook positief beïnvloed worden door last-minute verkoop van plug-in’s, die namelijk volgend jaar naar het algemene bijtellingstarief van 22 procent opgetrokken worden (nu nog 15 procent). Daarnaast registreren ook nogal wat leasebedrijven hun privéleaseauto’s op hun eigen naam. Vooralsnog zijn deze B2C-leaseauto’s in de statistieken niet te onderscheiden van ‘echte’ zakelijke leaseauto’s.
Marktleider Volkswagen deed in juli goede leasezaken en poetste het marktaandeel in dit segment weer een beetje op; het merk staat nu op een leasemarktaandeel van 17,6 procent, vorig jaar na zeven maanden was dat nog 19,1 procent. Opvallende is dit jaar dat er slechts twee categorieën merken zijn in merkenrijtje: grote winnaars en grote verliezers. Vooral BMW (+19%) en vooral Opel (+57%) en Skoda (+47%) behoren tot die eerste categorie, Volkswagen, Renault, Audi en Peugeot boeken allemaal volumeverlies met dikke, dubbele cijfers.
Populairste |
|
|||||
|
|
|||||
1 |
Volkswagen |
Up! |
393 |
|||
2 |
Volkswagen |
Polo |
390 |
|||
3 |
Hyundai |
I10 |
363 |
|||
4 |
Volkswagen |
Passat variant |
325 |
|||
5 |
Opel |
Astra sports tourer |
253 |
|||
6 |
Toyota |
Aygo |
252 |
|||
7 |
Volkswagen |
Golf variant |
250 |
|||
8 |
Skoda |
Octavia combi |
232 |
|||
9 |
Volkswagen |
Golf |
225 |
|||
10 |
Skoda |
Superb combi |
173 |
|||
Bron: |