LeasePlan Corporation publiceerde recentelijk haar halfjaarcijfers. CEO Tex Gunning benadrukt in het verslag dat de leasemaatschappij nog nooit zoveel voertuigen op de weg heeft dan nu. En ook de winstgevendheid is toegenomen onder andere door de strategie ‘Power of One LeasePlan’ van begin dit jaar. Volgens de CEO groeit de leasemaatschappij daardoor al van een multi-lokale organisatie naar een meer geïntegreerde bedrijfsvoering waarbij over de grenzen heen wordt samengewerkt. One LeasePlan breekt met de strategie uit het verleden waarbij LeasePlan vanuit elk land op zich werd aangestuurd en geïmplementeerd. 

Tegenvallende cijfers

De winst werd ook opgevoerd door kostenbesparing. De overhead nam af met 5,6 procent. Wat marktsegmenten betreft: voor het MKB en kleinzakelijke klant deden de winst groeien. Maar ook sloot LeasePlan enkele nieuwe, grote internationale klanten aan. Ook de inkomsten uit verzekeringen namen flink toe (+ 26,3%).

Tegenvallende cijfers waren er wat betreft de verkoopopbrengst van de leaseauto’s. Maar dat had volgens LeasePlan voornamelijk te maken door het verlies van één grote klant die een fors aantal overgewaardeerde kleine auto’s in het park had. Daarop moest flink worden afgeschreven. Wat die verkoop van leaseoccasions betreft: LeasePlan verkocht er dit eerste halfjaar 168.000, vooral via digitale (veiling)platforms maar ook via de inmiddels elf remarketing vestigingen doorheen Europa.

Bron: Trends in autoleasing