NZO 2017: ‘Merkloyaliteit zakelijke rijder daalt verder’

Dit jaar voor de negende keer op rij geeft het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) een inkijk in de wensen en eisen van zakelijke rijders en hun werkgevers.

NZO 2017: 'Merkloyaliteit zakelijke rijder daalt verder'

Op het Driving Business Event van Automobiel Management zijn woensdag 27 september de belangrijkste resultaten van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017 gepresenteerd. Het jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd door VMS | Insight in opdracht van drie partners: vakblad Automobiel Management, RDC en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Uniek aan het NZO is dat de mobiliteitsinvulling en mobiliteitsbehoefte van zowel berijders als bedrijven worden onderzocht. Aan dit onderzoek werkten bijna 3.700 zakelijke rijders en 700 bedrijven mee.

Een aantal opvallende conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek:

Loyaliteit/attractiviteit

De gemiddelde loyaliteit van alle merken tezamen is 38%. Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar (43%). Het feit dat andere keuzefactoren relatief belangrijker worden dan bijtellingsklasse heeft blijkbaar een sterk effect op loyaliteit. De berijder kiest wat hem past en niet (alleen) wat goed is voor de portemonnee.

De attractiviteit van merken, dus hoe aantrekkelijk is een merk voor alle zakelijke rijders, laat sterke verschuivingen zien ten opzichte van de meting in 2016. Tesla, Alfa Romeo en Jaguar hebben wederom de hoogste attractiviteit.  

Minder auto’s van de zaak en meer aandacht voor medewerkertevredenheid, representativiteit en milieubewustzijn

Een serieus deel van de bedrijven (in totaal 37%) verwacht dat er in de nabije toekomst aan minder medewerkers een auto van de zaak ter beschikking wordt gesteld. Dit varieert van 22% bij de kleinste wagenparken met 2-5 auto’s tot 66% bij de grootste wagenparken met meer dan 200 auto’s. Bij het inrichten van het mobiliteitsbeleid is het belang van drie factoren sterk toegenomen ten opzichte van 2016 en 2015: medewerkertevredenheid, representativiteit en milieubewustzijn. 

Het mobiliteitsbudget is vooral populair bij bedrijven

Steeds meer bedrijven zetten in op de invoering van een mobiliteitsbudget. In 2017 overweegt 15% van alle bedrijven de invoering van een mobiliteitsbudget. Van deze bedrijven heeft 68% een concrete intentie om de komende 3 jaar daadwerkelijk tot invoering over te gaan. In 2016 waren deze percentages veel lager: 5% overwoog toen invoering en 38% van hen had een concrete intentie voor invoering in de volgende drie jaar.

Voor het volledige onderzoek en alle conclusies kunt u het rapport Nationaal Zakenauto Onderzoek gratis downloaden of ga naar www.automobielmanagement.nl/nzo.

NZO 2017: ‘Merkloyaliteit zakelijke rijder daalt verder’ - Automobielmanagement.nl

NZO 2017: ‘Merkloyaliteit zakelijke rijder daalt verder’

Dit jaar voor de negende keer op rij geeft het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) een inkijk in de wensen en eisen van zakelijke rijders en hun werkgevers.

NZO 2017: 'Merkloyaliteit zakelijke rijder daalt verder'

Op het Driving Business Event van Automobiel Management zijn woensdag 27 september de belangrijkste resultaten van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017 gepresenteerd. Het jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd door VMS | Insight in opdracht van drie partners: vakblad Automobiel Management, RDC en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Uniek aan het NZO is dat de mobiliteitsinvulling en mobiliteitsbehoefte van zowel berijders als bedrijven worden onderzocht. Aan dit onderzoek werkten bijna 3.700 zakelijke rijders en 700 bedrijven mee.

Een aantal opvallende conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek:

Loyaliteit/attractiviteit

De gemiddelde loyaliteit van alle merken tezamen is 38%. Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar (43%). Het feit dat andere keuzefactoren relatief belangrijker worden dan bijtellingsklasse heeft blijkbaar een sterk effect op loyaliteit. De berijder kiest wat hem past en niet (alleen) wat goed is voor de portemonnee.

De attractiviteit van merken, dus hoe aantrekkelijk is een merk voor alle zakelijke rijders, laat sterke verschuivingen zien ten opzichte van de meting in 2016. Tesla, Alfa Romeo en Jaguar hebben wederom de hoogste attractiviteit.  

Minder auto’s van de zaak en meer aandacht voor medewerkertevredenheid, representativiteit en milieubewustzijn

Een serieus deel van de bedrijven (in totaal 37%) verwacht dat er in de nabije toekomst aan minder medewerkers een auto van de zaak ter beschikking wordt gesteld. Dit varieert van 22% bij de kleinste wagenparken met 2-5 auto’s tot 66% bij de grootste wagenparken met meer dan 200 auto’s. Bij het inrichten van het mobiliteitsbeleid is het belang van drie factoren sterk toegenomen ten opzichte van 2016 en 2015: medewerkertevredenheid, representativiteit en milieubewustzijn. 

Het mobiliteitsbudget is vooral populair bij bedrijven

Steeds meer bedrijven zetten in op de invoering van een mobiliteitsbudget. In 2017 overweegt 15% van alle bedrijven de invoering van een mobiliteitsbudget. Van deze bedrijven heeft 68% een concrete intentie om de komende 3 jaar daadwerkelijk tot invoering over te gaan. In 2016 waren deze percentages veel lager: 5% overwoog toen invoering en 38% van hen had een concrete intentie voor invoering in de volgende drie jaar.

Voor het volledige onderzoek en alle conclusies kunt u het rapport Nationaal Zakenauto Onderzoek gratis downloaden of ga naar www.automobielmanagement.nl/nzo.