Bij zo’n ‘subscription’ betaalt de automobilist een vast bedrag per maand voor het gebruik inclusief verzekering en andere vaste kosten alsmede onderhoud, een systeem dat dus veel weg heeft van private lease. Zowel BMW als Mercedes-Benz denken er over de abonnees niet één bepaald model te laten gebruiken maar de beschikking te geven over alle modellen uit hun gamma. "Ik denk dat dit soort platforms zeker voordelen biedt," heeft CEO Dieter Zetsche van Daimler al eerder verklaard.

Auto’s verhuren op abonnementsbasis biedt de fabrikanten het voordeel van een vaste inkomensstroom. Veel grote autobedrijven kijken daar naar omdat ze vrezen dat de cyclische automarkt weer voor een wereldwijde daling staat, zoals de laatste maanden al het geval lijkt in landen als de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland. In de VS nemen enkele merken van General Motors zoals Cadillac en Lincoln alsmede Porsche ook al proeven met abonnementssystemen. Ford heeft een soortgelijk project aangekondigd voor kleine bedrijfswagens. De proeven sluiten aan bij het streven van vrijwel alle grote spelers om meer actief te worden op de markt voor nieuwe mobiliteitsdiensten.