Private lease zorgt voor 60% van de jaargroei

Net als vorig jaar is het aantal lease-auto’s flink gegroeid. Op basis van voorlopige cijfers van de VNA wordt geschat dat de jaargroei voor 60 procent is toe te schrijven aan private lease, voor 27 procent aan zakelijk geleaste personenauto’s en voor 13 procent aan bestelauto’s. Dat is een lichte, trendmatige groei voor zakelijke personenauto’s en bestelauto’s en een stevige groei voor private lease.  

Razendsnelle doorbraak private lease

De sterke groei van private lease overtreft alle verwachtingen. Eind 2016 stond de teller op 64.000 leasecontracten en per eind 2017 wordt het aantal op 103.000 geschat. Dat is een groei van ruim zestig procent in één jaar. De magische grens van 100.000 private leasecontracten werd daarmee veel eerder behaald dan voorspeld. De meeste private leaserijders komen uit de leeftijdsgroep 26-55 jaar. Opvallend is dat het aandeel van de groep 56+ toeneemt. Daarnaast is een voorzichtige ontwikkeling te zien van kleinere auto’s naar auto’s in het midden- en duurdere segment. Renate Hemerik, directeur VNA, over de populariteit van private lease: "De consument wil zorgeloze mobiliteit en krijgt dat met private lease."  

Kansen voor elektrisch rijden

Op dit moment kiest de private leaserijder meestal voor een benzineauto. Een elektrische auto is op dit moment in verhouding nog fors duurder dan een vergelijkbaar model op benzine. Ons kabinet heeft een grote ambitie om de CO2-uitstoot te verlagen. De VNA dringt er dan ook bij de overheid op aan om elektrisch rijden te stimuleren met belastingen waar ook de consument iets aan heeft. Een schone, elektrische auto moet ook voor private leaserijders bereikbaar worden. Dat is goed voor het milieu en helpt het kabinet met de enorme uitdaging op het gebied van klimaat.