VZR: Elektrische leaseauto gaat niet mee op vakantie

De auto van de zaak die privé gebruikt mag worden, wordt in 68% van de gevallen ook gebruikt om mee op vakantie te gaan. Een uitzondering hierop vormen de volledig elektrische auto’s.

Vakantieplannen bepalend bij keuze lease-auto

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) onderzocht onder ruim 1.500 zakelijke rijders hoe zij hun zakenauto privé gebruiken. De auto van de zaak is namelijk een belangrijk onderdeel van de hele gezinsmobiliteit. Een berijder besteedt gemiddeld 8% van zijn nettosalaris aan bijtelling. De zakelijke rijder betaalt fors voor het privégebruik van de leaseauto en gebruikt deze auto dan ook voor uiteenlopende privédoeleinden, waaronder de vakantiekilometers. De bijtelling is immers al betaald. VZR geeft de berijder hierin groot gelijk. VZR pleit al jaren voor het variabiliseren van de bijtelling. Zolang dit geen gehoor vindt is het logisch dat de auto, waar bijtelling voor betaald is, maximaal gebruikt wordt. 

Volledig elektrische auto’s gaan niet op vakantie

Een uitzondering op de regel vormen de volledig elektrische auto’s. Deze worden met 27% aanzienlijk minder gebruikt om op vakantie te gaan. Dit heeft uiteraard te maken met het ontbreken van een goede oplaadinfrastructuur in Europa en de beperkte actieradius van deze auto’s.

Vakantie 

Daarnaast is het vaak bij elektrische auto’s ook niet toegestaan om een trekhaak te monteren, omdat de meeste elektrische auto’s geen of een beperkt trekgewicht hebben. De caravan is dus vaak geen optie voor berijders van een elektrische auto. Je zou veronderstellen dat berijders van een volledig elektrische auto’s daarom relatief vaker in eigen land blijven of het vliegtuig nemen, hier is echter geen indicatie van gevonden.

 

Op vakantie gaan met de auto is belangrijk

81% van de berijders met een elektrische auto heeft een tweede auto in het gezin. Dit is meer dan bij de niet-elektrische rijders waar het 76% bedraagt. Zij hebben dus vaak een alternatief.

Het valt op dat de tweede auto van berijders van een elektrische auto, bovengemiddeld geschikt is voor een autovakantie.

Met name de Land Rover, Skoda en Subaru staan bekend om de geschiktheid voor het trekken van een caravan. De groep elektrische rijders lost het trekhaak-/actieradiusprobleem dus op met de aankoop van de tweede auto in het gezin.

Fakantir 

VZR-zomertip: verreken je buitenlandse brandstofkosten met je bijtelling.

Meestal betalen zakelijke rijders in het buitenland zelf hun brandstofkosten. Hier is echter nog winst te behalen. Deze brandstofkosten mogen worden afgetrokken van de bijtelling. De werkgever kan dit verwerken in de salarisadministratie. Voorwaarde is wel dat dit vooraf expliciet met de werkgever overeengekomen moet zijn via de autoregeling.

Reacties

Sterker nog, veel leaseauto’s worden mede gekozen op basis van de geschiktheid voor de vakantie. Als Leasemaatschappijen zouden aanbieden dat je voor de vakanties tijdelijk een grotere auto met meer trekkracht kan krijgen dan zouden veel meer mensen voor een beperktere goedkopere leaseauto kiezen. Overigens blijkt de Outlander PHEV wel een populaire vakantie-auto als ik om me heen kijk. Zelfs 1600km van huis staan deze Nederlandse auto’s hier aan oplaadpalen.

Geplaatst door: Sjoerd op
VZR: Elektrische leaseauto gaat niet mee op vakantie - Automobielmanagement.nl

VZR: Elektrische leaseauto gaat niet mee op vakantie

De auto van de zaak die privé gebruikt mag worden, wordt in 68% van de gevallen ook gebruikt om mee op vakantie te gaan. Een uitzondering hierop vormen de volledig elektrische auto’s.

Vakantieplannen bepalend bij keuze lease-auto

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) onderzocht onder ruim 1.500 zakelijke rijders hoe zij hun zakenauto privé gebruiken. De auto van de zaak is namelijk een belangrijk onderdeel van de hele gezinsmobiliteit. Een berijder besteedt gemiddeld 8% van zijn nettosalaris aan bijtelling. De zakelijke rijder betaalt fors voor het privégebruik van de leaseauto en gebruikt deze auto dan ook voor uiteenlopende privédoeleinden, waaronder de vakantiekilometers. De bijtelling is immers al betaald. VZR geeft de berijder hierin groot gelijk. VZR pleit al jaren voor het variabiliseren van de bijtelling. Zolang dit geen gehoor vindt is het logisch dat de auto, waar bijtelling voor betaald is, maximaal gebruikt wordt. 

Volledig elektrische auto’s gaan niet op vakantie

Een uitzondering op de regel vormen de volledig elektrische auto’s. Deze worden met 27% aanzienlijk minder gebruikt om op vakantie te gaan. Dit heeft uiteraard te maken met het ontbreken van een goede oplaadinfrastructuur in Europa en de beperkte actieradius van deze auto’s.

Vakantie 

Daarnaast is het vaak bij elektrische auto’s ook niet toegestaan om een trekhaak te monteren, omdat de meeste elektrische auto’s geen of een beperkt trekgewicht hebben. De caravan is dus vaak geen optie voor berijders van een elektrische auto. Je zou veronderstellen dat berijders van een volledig elektrische auto’s daarom relatief vaker in eigen land blijven of het vliegtuig nemen, hier is echter geen indicatie van gevonden.

 

Op vakantie gaan met de auto is belangrijk

81% van de berijders met een elektrische auto heeft een tweede auto in het gezin. Dit is meer dan bij de niet-elektrische rijders waar het 76% bedraagt. Zij hebben dus vaak een alternatief.

Het valt op dat de tweede auto van berijders van een elektrische auto, bovengemiddeld geschikt is voor een autovakantie.

Met name de Land Rover, Skoda en Subaru staan bekend om de geschiktheid voor het trekken van een caravan. De groep elektrische rijders lost het trekhaak-/actieradiusprobleem dus op met de aankoop van de tweede auto in het gezin.

Fakantir 

VZR-zomertip: verreken je buitenlandse brandstofkosten met je bijtelling.

Meestal betalen zakelijke rijders in het buitenland zelf hun brandstofkosten. Hier is echter nog winst te behalen. Deze brandstofkosten mogen worden afgetrokken van de bijtelling. De werkgever kan dit verwerken in de salarisadministratie. Voorwaarde is wel dat dit vooraf expliciet met de werkgever overeengekomen moet zijn via de autoregeling.

Reacties

Sterker nog, veel leaseauto’s worden mede gekozen op basis van de geschiktheid voor de vakantie. Als Leasemaatschappijen zouden aanbieden dat je voor de vakanties tijdelijk een grotere auto met meer trekkracht kan krijgen dan zouden veel meer mensen voor een beperktere goedkopere leaseauto kiezen. Overigens blijkt de Outlander PHEV wel een populaire vakantie-auto als ik om me heen kijk. Zelfs 1600km van huis staan deze Nederlandse auto’s hier aan oplaadpalen.

Geplaatst door: Sjoerd op