NZO: Vergroening, veiligheid en flexibele mobiliteit centraal

De zakelijke rijder is bijtellingsbewust, redelijk merktrouw en matig geïnteresseerd in een mobiliteitsbudget. Hij rijdt regelmatig te hard en 50% schakelt veiligheidssystemen wel eens of altijd uit. Werkgevers willen juist meer flexibele mobiliteitsbudgetten aanbieden en verder verduurzamen.

nzo 2018

Dat zijn enkele conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018 dat deze week is gepresenteerd door Eric Vousten van VMS | Insight tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management .

Zakelijke rijder loyaler aan merk
Het NZO brengt jaarlijks de situatie in kaart omtrent zakelijke mobiliteit in Nederland. Het onderzoek werd dit jaar uitgevoerd onder 763 bedrijven en 5.175 berijders. Hieruit blijkt onder andere dat de zakelijke rijder loyaler is geworden aan ‘zijn’ automerk (van 38% in 2017 naar 44% in 2018). Daarnaast is de aantrekkelijkheid van merken met een EV-aanbod toegenomen, een ontwikkeling die vooral te maken heeft met de lage bijtelling van 4%.

Nog weinig animo voor mobiliteitsbudget
Tegelijkertijd is de zakelijke rijder erg aan zijn auto gehecht. 84% wijst het openbaar vervoer af, en slechts 4% overweegt om over te stappen op een mobiliteitsbudget. Dit terwijl 20% van de werkgevers juist van plan is om op termijn een mobiliteitsbudget aan te bieden. Voor de eerste keer in de historie van het Nationaal Zakenauto Onderzoek blijkt zelfs dat werkgevers de auto als arbeidsvoorwaarde minder belangrijk vinden dan een afgewogen mobiliteitsaanbod.

Flinke winst te behalen op verkeersveiligheid
Andere opmerkelijke conclusies hebben betrekking op de verkeersveiligheid, en daar valt nog flink wat winst te halen. 88% vindt zichzelf een veiligere weggebruiker dan gemiddeld, maar 70% van de zakelijke rijders rijdt regelmatig te hard en een derde geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren. Bovendien blijkt dat bijna 50% van de respondenten ADAS (advanced driver assistance systems) zoals lane departure warning en lane keeping aid wel eens of altijd uitzet.
Het Nationaal Zakenauto Onderzoek kunt u downloaden op de website van Automobiel Management, RDC en VNA.

NZO: Vergroening, veiligheid en flexibele mobiliteit centraal - Automobielmanagement.nl

NZO: Vergroening, veiligheid en flexibele mobiliteit centraal

De zakelijke rijder is bijtellingsbewust, redelijk merktrouw en matig geïnteresseerd in een mobiliteitsbudget. Hij rijdt regelmatig te hard en 50% schakelt veiligheidssystemen wel eens of altijd uit. Werkgevers willen juist meer flexibele mobiliteitsbudgetten aanbieden en verder verduurzamen.

nzo 2018

Dat zijn enkele conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018 dat deze week is gepresenteerd door Eric Vousten van VMS | Insight tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management .

Zakelijke rijder loyaler aan merk
Het NZO brengt jaarlijks de situatie in kaart omtrent zakelijke mobiliteit in Nederland. Het onderzoek werd dit jaar uitgevoerd onder 763 bedrijven en 5.175 berijders. Hieruit blijkt onder andere dat de zakelijke rijder loyaler is geworden aan ‘zijn’ automerk (van 38% in 2017 naar 44% in 2018). Daarnaast is de aantrekkelijkheid van merken met een EV-aanbod toegenomen, een ontwikkeling die vooral te maken heeft met de lage bijtelling van 4%.

Nog weinig animo voor mobiliteitsbudget
Tegelijkertijd is de zakelijke rijder erg aan zijn auto gehecht. 84% wijst het openbaar vervoer af, en slechts 4% overweegt om over te stappen op een mobiliteitsbudget. Dit terwijl 20% van de werkgevers juist van plan is om op termijn een mobiliteitsbudget aan te bieden. Voor de eerste keer in de historie van het Nationaal Zakenauto Onderzoek blijkt zelfs dat werkgevers de auto als arbeidsvoorwaarde minder belangrijk vinden dan een afgewogen mobiliteitsaanbod.

Flinke winst te behalen op verkeersveiligheid
Andere opmerkelijke conclusies hebben betrekking op de verkeersveiligheid, en daar valt nog flink wat winst te halen. 88% vindt zichzelf een veiligere weggebruiker dan gemiddeld, maar 70% van de zakelijke rijders rijdt regelmatig te hard en een derde geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren. Bovendien blijkt dat bijna 50% van de respondenten ADAS (advanced driver assistance systems) zoals lane departure warning en lane keeping aid wel eens of altijd uitzet.
Het Nationaal Zakenauto Onderzoek kunt u downloaden op de website van Automobiel Management, RDC en VNA.