VZR: kwaliteit autoregelingen blijft punt van zorg

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) bericht dat in 60 procent van alle schadegevallen het eigen risico onterecht wordt doorberekend aan de werknemer. Daarmee wordt de wet overtreden. Eenzelfde bericht werd vorig jaar ook al verspreid. “Het blijft een hardnekkig probleem. Net als afkoopsommen.”

VZR: kwaliteit autoregelingen blijft punt van zorg

VZR-voorzitter Jan van Delft wil graag met het positieve nieuws beginnen. Uit eigen onderzoek blijkt dat het aantal autoregelingen dat tussen werkgever en werknemer is gestegen. "Zo’n 81 procent van alle 1,3 miljoen zakelijke (lease)rijders heeft nu een autoregeling ondertekend. Dat is goed nieuws. Vorig jaar was dat nog beduidend minder."

Maar dit aantal blijkt niets te zeggen over de kwaliteit van de autoregelingen. Grootste twistpunten blijven de doorbelasting van de afkoopsom bij vertrek van een werkgever en het eigen risico bij schadegevallen. "Bij dit eerste punt komen hier bijna dagelijkse telefoontjes van werknemers binnen, bij het tweede punt wekelijks. Ons advies aan de zakelijke rijder: blijf alert op deze punten in de autoregeling! De materie blijkt onvoldoende bekend", aldus Van Delft.

Het eigen risico bij een schadegeval, kan onder bepaalde voorwaarden doorbelast worden aan de werknemer. Maar in 60% van alle schadegevallen wordt het eigen risico ten onrechte doorbelast, blijkt uit VZR-onderzoek. Bij schade ontstaan tijdens werktijd mag het eigen risico niet doorbelast worden. Daarnaast worden er regelmatig te hoge eigen risico-bedragen afgesproken, soms tot wel 750 euro. Het gemiddelde eigen risico ligt tussen de 150 en 300 euro. VZR adviseert dan ook om niet akkoord te gaan met een eigen risico dat hoger ligt 300 euro.

VZR: kwaliteit autoregelingen blijft punt van zorg - Automobielmanagement.nl

VZR: kwaliteit autoregelingen blijft punt van zorg

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) bericht dat in 60 procent van alle schadegevallen het eigen risico onterecht wordt doorberekend aan de werknemer. Daarmee wordt de wet overtreden. Eenzelfde bericht werd vorig jaar ook al verspreid. “Het blijft een hardnekkig probleem. Net als afkoopsommen.”

VZR: kwaliteit autoregelingen blijft punt van zorg

VZR-voorzitter Jan van Delft wil graag met het positieve nieuws beginnen. Uit eigen onderzoek blijkt dat het aantal autoregelingen dat tussen werkgever en werknemer is gestegen. "Zo’n 81 procent van alle 1,3 miljoen zakelijke (lease)rijders heeft nu een autoregeling ondertekend. Dat is goed nieuws. Vorig jaar was dat nog beduidend minder."

Maar dit aantal blijkt niets te zeggen over de kwaliteit van de autoregelingen. Grootste twistpunten blijven de doorbelasting van de afkoopsom bij vertrek van een werkgever en het eigen risico bij schadegevallen. "Bij dit eerste punt komen hier bijna dagelijkse telefoontjes van werknemers binnen, bij het tweede punt wekelijks. Ons advies aan de zakelijke rijder: blijf alert op deze punten in de autoregeling! De materie blijkt onvoldoende bekend", aldus Van Delft.

Het eigen risico bij een schadegeval, kan onder bepaalde voorwaarden doorbelast worden aan de werknemer. Maar in 60% van alle schadegevallen wordt het eigen risico ten onrechte doorbelast, blijkt uit VZR-onderzoek. Bij schade ontstaan tijdens werktijd mag het eigen risico niet doorbelast worden. Daarnaast worden er regelmatig te hoge eigen risico-bedragen afgesproken, soms tot wel 750 euro. Het gemiddelde eigen risico ligt tussen de 150 en 300 euro. VZR adviseert dan ook om niet akkoord te gaan met een eigen risico dat hoger ligt 300 euro.