Belangrijkste oorzaken van de krimp zijn het afgenomen aantal nieuwe contracten (-25,7 procent) en een groter aantal voortijdige contractbeëindigingen (+27 procent). Het marktaandeel van de VNA-leden in 2009 was 88,7 procent. Daardoor mag worden aangenomen dat de VNA-cijfers een betrouwbaar beeld geven van de totale Nederlandse autoleasemarkt, vindt de organisatie zelf.

In 2009 was duidelijk sprake van voortgaande vergroening. Zo verdubbelde het aandeel nieuwe leasepersonenauto’s met energielabel A in 2009 tot dertig procent. De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe leasepersonenauto’s daalde in 2009 met 5,2 procent ten opzichte van 2008. Het aantal auto’s in het VNA-personenwagenpark op een alternatieve brandstof groeide in 2009 met maar liefst 114,7 procent tot 20.400. Oorzaken zijn de in 2008 en 2009 geïntroduceerde gunstige fiscale behandeling van schone en (zeer) zuinige auto’s, maar zeker ook de maatschappelijke vergroeningstendens. Leasemaatschappijen adviseren hun klanten steeds vaker over groene autoregelingen, ‘slim leasen’ en mobiliteitsmanagement.

Duidelijk is dat de leasevloot zeer sterk bijdraagt aan een schoner en zuiniger Nederlands wagenpark.

Naar verwachting zal 2010 nog een zwak economisch jaar zijn waardoor verdere krimp in de autoleasebranche niet onwaarschijnlijk is. Directeur Renate Hemerik van VNA: "Wij weten dat de resultaten in de leasebranche de conjunctuur met enkele maanden vertraging volgen. Van een echte economische opleving is nog geen sprake en geluiden uit de markt over het eerste kwartaal van 2010 geven ook geen aanleiding tot groot optimisme. Dat 2010 dus nog een moeilijk jaar wordt, lijkt mij helaas waarschijnlijk."

Lichtpuntjes zijn er ook. Bijvoorbeeld dat leasemaatschappijen tegen betere condities de financiering voor hun wagenpark kunnen krijgen dan aan het begin van de kredietcrisis. Die funding is een belangrijke factor voor deze kapitaalintensieve sector. De markt blijft een gezonde interesse tonen voor de leasepropositie. Een van de kernpunten daarvan is immers dat het wagenpark geen beslag legt op de financiële middelen van ondernemingen. Zo kunnen die het (schaarse) geld inzetten om te investeren in kernactiviteiten. Ook is de zorg voor het wagenparkbeheer en bijhorende exploitatierisico’s bij een deskundige externe partij neergelegd.

Leasemaatschappijen schaften in 2009 ruim dertig procent van de nieuwe auto’s aan en de VNA-leden realiseerden een gezamenlijke omzet van 6,4 miljard euro. Auto’s van de zaak rijden dertig procent van alle binnenlandse voertuigkilometers, zo meldt VNA.