Dat meldt Automotive News. Volgens het rapport loopt het aantal gereden kilometer sinds 2004 elk jaar terug, waarmee de trend van de ‘driving boom’ sinds 1964 een halt is toegeroepen.  Gedurende de hausse name het aantal kilometers per jaar toe met tweeënhalf procent per inwoner en met 3,8 procent in totaal. In de periode 2004-2012 bleef het totaalaantal kilometers stabiel terwijl het aantal kilometers per inwoner afnam met één procent per jaar. Deze studio maakt het discutabel of de wijdverbreide aanname wel juist is dat de recessie, hogere brandstofprijzen en grote werkloosheid de grootste oorzaken waren van het minder rijden.  De schrijvers zeggen dat demografische veranderingen, hoge kosten en veranderingen in consumentenvoorkeur ook achter de neergang zitten. Ze wijzen erop dat de neergang al begon voor de recessie. De piek in het aantal kilometers per inwoner lag in 2004 in Amerika.

Het bezit van auto’s in de VS is sinds het hoogtepunt van 1,24 auto’s per berijder in 2006 met vier procent gedaald. De belangrijke reden hiertoe zou zijn dat Amerika steeds meer verstedelijkt waardoor er meer gebruik wordt gemaakt van openbaar vervoer.  Volgens de onderzoekers zijn autofabrikanten niet effectief voorbereid op de neergang, nu de autoliefhebbende baby boomers vergrijzen en minder zullen gaan rijden. Jonge autorijders zijn veel minder geïnteresseerd in autorijden en in autobezit dan vorige generaties. Tussen 2001 en 2009 is het aantal kilometers dat is gereden door de leeftijdcategorie 16 tot 34 jaar met 23 procent afgenomen, van 16,5 duizend tot 12,6 duizend. Ook het percentage Amerikanen dat een rijbewijs heeft, zakte naar een diepterecord van 86 procent in 2011 terwijl dat in 1992 nog negentig procent was. Voorts gaan jonge Amerikanen later hun rijbewijs halen dan ze zouden kunnen. In 2011 heeft in de leeftijdcategorie 16-24 jaar maar 67 procent van jongeren  een rijbewijs. Dat zou het laagste aantal zijn sinds 1963.

Veel zogenoemde millenials (geboren tussen 1980 en 2000) hechten veel meer waarde aan het bezit van een mobiele telefoon en een computer dan van een auto, volgens het rapport.  In december 2012 zeiden twee van de drie studenten dat zij toegang tot het internet belangrijker vinden dan toegang tot een auto. Millenials hebben ook veel minder emotionele binding met hun auto en minder dan vijftien procent vindt zichzelf een autoliefhebber, terwijl dat bij de baby boomers nog dertig procent van zichzelf zei. Het rapport citeert ook een onderzoek van KRC Research en Zipcar (een carsharing leverancier) waarin 44 procent van de leeftijdscategorie 18-34 jarigen zegt dat zijn bewust zoeken naar alternatieve manieren van transport.  

Jonge mensen zijn gefocust op technologie. Autofabrikanten maken daarom steeds meer elektronica in de auto’s, waaronder internetverbindingen en geavanceerde user-interfaces. Maar het onderzoek zegt dat het onduidelijk is of dit de millenials de auto beter zal laten waarderen. ‘Op termijn zal de autoindustrie deze trends niet kunnen tegenhouden met meer dingetjes op het dashboard’, aldus het rapport.