Voor de een ben je in een zwarte Audi A4 een patser, terwijl een ander je niet serieus neemt in zo’n hondenhok. In je Toyota Corolla voelde je je met de dag meer bejaard worden maar in je racinggroene Mini Cabrio krijg je in de file aanspraak van leuke kerels. Bij wijlen Jaap Blokker moest je als leverancier of sollicitant niet met een Porsche aankomen maar bij een andere firma kun je je spullen twee keer zo duur verkopen dankzij je hagelnieuwe 911 Carrera. De auto is serious business.
Het komt nogal nauw wat je rijdt. Sommige mensen vrijen zich omhoog maar anderen rijden zich naar de top. En weer anderen rijden zich juist omlaag door een foute autokeuze. Het boek ‘Succes met je grote auto’ is een eyeopener voor iedereen die denkt dat succes te maken heeft met hard werken, veel geld, een sixpack of blond glanzend haar. Het gaat om de auto!
U bent toe aan een nieuwe auto maar u weet maar niet welke? Is een BMW echt seks? Kan een Skoda stoer zijn? Is een Fiat 500 juist te lief? Is 538-dj Edwin Evers met zijn Porsche, Mercedes roadster en Audi A8 een liefhebber of ook gewoon een patser? Besef: succes met je grote auto is vaak ook succes met je kleine auto. Of met je leuke, oude, elektrische, stoere of stekkerhybride auto. Of je Greenwheels of bakfiets.

Dit nieuwe boek van autopsychosocioloog Erwin Wijman (hij schreef eerder ook ‘Wat je rijdt ben je zelf’) is een kritische sociaal-maatschappelijke zedenschets over wat auto’s doen met mensen en mensen met auto’s en vooral: mensen met elkaar. Het boek is voorzien van een uitgebreid automerkregister.  Het boek telt 304 pagina’s, kost 19,95 euro en verschijnt op 28 oktober 2013.