De rallyauto is gebaseerd op de Mini Countryman en is geprepareerd door Prodrive in nauwe samenwerking met Mini. De motor die de Mini Countryman WRC naar nieuwe successen in de autosport moet leiden is de 1,5-liter viercilinder turbomotor die afkomstig is van BMW Motorsport. De auto moet voldoen aan het nieuwe Super 200-reglement van de FIA, die de inzet van turbomotoren met een cilinderinhoud van 1600 cc voorschrijft. Dit om de kosten voor deelname aan het WK met 25 procent te drukken. De Countryman WRC zal voor het eerst – als test – in de herfst van dit jaar in actie komen. De auto komt beschikbaar voor privé rallyteams.

In de jaren zestig van de vorige eeuw was Mini zeer succesvol in de rallysport met de Cooper S met als hoogtepunt de overwinningen in de Rally van Monte Carlo. In 1959 veroverde Pat Moss de eerste zege met de Mini 850 in de Mini Miglia National Rallye. In 1964, 1965 en 1967 versloeg Mini in Monte Carlo alle concurrenten. In 1967 werd de winnende auto bestuurd door rally-coryfee Raauno Aaltonen, ook wel de rallyprofessor genoemd. Hij is nog steeds als ambassadeur actief voor Mini. In die functie is hij meestal present op de stand van Mini op autotentoonstellingen en bij introducties.

De moderne Mini wordt in een aantal landen ingezet bij de Mini Challenge. De deelname van het merk komt dan ook niet als een verrassing, zeker niet nu de Countryman met vierwielaandrijving beschikbaar is. 4WD is in de rallysport tegenwoordig onontbeerlijk.

Het is er Mini veel aan gelegen om de successen uit het verleden te doen herleven.

 

Filmpje oude Mini in actie