Brandstof E10 vanaf 2011 benzine

De nieuwe brandstof E10 is in Nederland in steeds ruimere mate verkrijgbaar. Deze benzine bestaat voor negentig procent uit ‘gewone’ Euro 95 en voor tien procent uit bio-ethanol. Niet in elke auto kan E10 zondermeer getankt worden: daarom is er nu een hulpmiddel om te checken welke automodellen geschikt zijn voor het gebruik van E10.

Deze E10 Check is ontwikkeld door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en is te bereiken via www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10. Na het invoeren van een automerk verschijnt een lijst met modellen van dat merk die geschikt zijn voor E10 en welke niet. De E10 Check is gebaseerd op een door ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten, samengestelde lijst en wordt aangeraden door Bovag, Beta, RAI Vereniging, ANWB, de Consumentenbond, NOVE en de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie VNPI.

Vanaf januari 2011 mag E10 aan de pomp verkocht worden als ‘benzine’ met de toevoeging E10. Om automobilisten het verschil tussen Euro 95 en E10 duidelijk te maken ontwikkelen Bovag, Beta en NVPI een uniforme sticker voor op de tankinstallatie.

Reacties

Naar mijn mening wordt E10 weer te snel ingevoerd op kosten van de consument.
Ook de lijsten met voertuigen die door E10 verdragen moeten sceptisch bekeken worden ,en hebben alleen maar betrekking op voertuigen die waarschijnlijk geen schade zullen oplopen bij gebruik van E10.
Naar het kostenplaatje wordt
überhaupt niet gekeken.
Ik heb afgelopen week ± 100 l E10 getankt in Duitsland .
Plotseling is het verbruik van mijn Nissan first Note 1.4 met 65000 km op de teller gestegen naar 12,25 km/liter.
Met Euro95 bedroeg het verbruik 15,5 km/l.
Dit is een verschil van plus 20 %. Dit is ongehoord .
En dat wordt duurzaam genoemd .
Ik ben vanmorgen naar mijn Nissangarage gegaan om de motor te laten controleren , ik vertrouwde het niet .
Maar deze is 100% in orde .
Mijn dringende vraag : WAAR KOMT DIT HOGERE VERBRUIK VANDAAN , WAT IS DE OORZAAK ?
Niemand die mij daar antwoord op kan geven !
Bij de ANWB niet,bij Nissan niet , bij de garage niet en bij ADAC niet.
Ga maar 98 tanken is het antwoord .
Dit is te kort door de bocht.
Graag zou ik ergens vandaan een reëel en gefundeerd antwoord willen hebben .
Waarom ??

M.v.g

Jeu Steeghs

Geplaatst door: M. Steeghs op

Zag toevallig Marktcheck op WDR, waar een deskundige van de TüV zei dat er in alcohol minder energie zit, zodat er meer brandstof gebruikt moet worden om de motor dezelfde prestatie te laten leveren.Dit is de oorzaak van het hogere verbruik.
Mvg,danny

Geplaatst door: danny op

Het klopt dat in alcohol minder energie per liter zit dan in gewone benzine. Maar in E10 zit 10% alcohol en 90% benzine. Een verschil van enkele procenten zou hierdoor misschien te verklaren zijn.
Zelfs als ik aanneem dat in het alcohol deel geen energie zit, bevat E10 90% van de energie per liter in vergelijking met normale benzine. Bij een gelijkblijvend rendement kan je in dat geval een 11% hoger verbruik verwachten. Als het verbruik inderdaad 20% hoger is bij gelijk gebruik dan kan de auto blijkbaar niet omgaan met E10. Het kan ook zijn dat bij de reis naar Duitsland meer met hoge snelheid (130 km/uur) over snelwegen is gereden.

Mijn eigen ervaringen met E10 in Frankrijk zijn prima. Geen merkbaar verschil in verbruik met een Megane uit 2000.

Geplaatst door: Budd op
Brandstof E10 vanaf 2011 benzine - Automobielmanagement.nl

Brandstof E10 vanaf 2011 benzine

De nieuwe brandstof E10 is in Nederland in steeds ruimere mate verkrijgbaar. Deze benzine bestaat voor negentig procent uit ‘gewone’ Euro 95 en voor tien procent uit bio-ethanol. Niet in elke auto kan E10 zondermeer getankt worden: daarom is er nu een hulpmiddel om te checken welke automodellen geschikt zijn voor het gebruik van E10.

Deze E10 Check is ontwikkeld door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en is te bereiken via www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10. Na het invoeren van een automerk verschijnt een lijst met modellen van dat merk die geschikt zijn voor E10 en welke niet. De E10 Check is gebaseerd op een door ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten, samengestelde lijst en wordt aangeraden door Bovag, Beta, RAI Vereniging, ANWB, de Consumentenbond, NOVE en de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie VNPI.

Vanaf januari 2011 mag E10 aan de pomp verkocht worden als ‘benzine’ met de toevoeging E10. Om automobilisten het verschil tussen Euro 95 en E10 duidelijk te maken ontwikkelen Bovag, Beta en NVPI een uniforme sticker voor op de tankinstallatie.

Reacties

Naar mijn mening wordt E10 weer te snel ingevoerd op kosten van de consument.
Ook de lijsten met voertuigen die door E10 verdragen moeten sceptisch bekeken worden ,en hebben alleen maar betrekking op voertuigen die waarschijnlijk geen schade zullen oplopen bij gebruik van E10.
Naar het kostenplaatje wordt
überhaupt niet gekeken.
Ik heb afgelopen week ± 100 l E10 getankt in Duitsland .
Plotseling is het verbruik van mijn Nissan first Note 1.4 met 65000 km op de teller gestegen naar 12,25 km/liter.
Met Euro95 bedroeg het verbruik 15,5 km/l.
Dit is een verschil van plus 20 %. Dit is ongehoord .
En dat wordt duurzaam genoemd .
Ik ben vanmorgen naar mijn Nissangarage gegaan om de motor te laten controleren , ik vertrouwde het niet .
Maar deze is 100% in orde .
Mijn dringende vraag : WAAR KOMT DIT HOGERE VERBRUIK VANDAAN , WAT IS DE OORZAAK ?
Niemand die mij daar antwoord op kan geven !
Bij de ANWB niet,bij Nissan niet , bij de garage niet en bij ADAC niet.
Ga maar 98 tanken is het antwoord .
Dit is te kort door de bocht.
Graag zou ik ergens vandaan een reëel en gefundeerd antwoord willen hebben .
Waarom ??

M.v.g

Jeu Steeghs

Geplaatst door: M. Steeghs op

Zag toevallig Marktcheck op WDR, waar een deskundige van de TüV zei dat er in alcohol minder energie zit, zodat er meer brandstof gebruikt moet worden om de motor dezelfde prestatie te laten leveren.Dit is de oorzaak van het hogere verbruik.
Mvg,danny

Geplaatst door: danny op

Het klopt dat in alcohol minder energie per liter zit dan in gewone benzine. Maar in E10 zit 10% alcohol en 90% benzine. Een verschil van enkele procenten zou hierdoor misschien te verklaren zijn.
Zelfs als ik aanneem dat in het alcohol deel geen energie zit, bevat E10 90% van de energie per liter in vergelijking met normale benzine. Bij een gelijkblijvend rendement kan je in dat geval een 11% hoger verbruik verwachten. Als het verbruik inderdaad 20% hoger is bij gelijk gebruik dan kan de auto blijkbaar niet omgaan met E10. Het kan ook zijn dat bij de reis naar Duitsland meer met hoge snelheid (130 km/uur) over snelwegen is gereden.

Mijn eigen ervaringen met E10 in Frankrijk zijn prima. Geen merkbaar verschil in verbruik met een Megane uit 2000.

Geplaatst door: Budd op