Rijkswaterstaat gaat onderzoeken wat de ’toepasbaarheid en financiële gevolgen’ van elektrisch rijden zijn. Dit moet duidelijk maken wat de voorwaarden zijn voor een succesvolle grootschalige introductie van elektrische auto’s. Volgens staatssecretaris van milieu Joop Atsma (CDA) geeft deze proef een impuls aan de innovatie en levert het experiment ‘een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid voor toekomstige generaties’. Van de 26 auto’s die worden getest zijn er 24 volledig elektrisch; twee voertuigen zijn plug-in hybrides. In 2015 moet een kwart van het wagenpark van Rijkswaterstaat elektrisch zijn. De eerste zes werden dinsdag in gebruik genomen.
Morgen (woensdag 19 januari) start de gemeente Utrecht een proef met veertig elektrische taxi’s om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. De elektrische voertuigen dienen als gewone taxi’s en hebben ook hetzelfde tarief als de huidige taxi’s. De proef is bovendien een mooie manier om de inwoners van Utrecht aan de elektrische auto te laten wennen, aldus een woordvoerder tegen de NOS. De proef is onderdeel van het zogenaamde GreenCab-project, waarin voertuigen die volledig op stroom kunnen rijden worden ingezet voor normaal vervoer. De proef loopt tot eind 2012.
Minister Eurlings heeft de proeftuin tien miljoen euro aan subsidie verstrekt. Prestige Taxicentrale investeert in elektrische voertuigen en laadpunten. Het GreenCab-project heeft als partners Mitsubishi (levert iMiev’s), Renault (Fluence ZE) en Peugeot (elektrische Partner). Andere betrokken instellingen zijn de TU Delft, TNO Automotive, Cap Gemini, Stedin, Essent en de gemeente Utrecht zelf. (bronnen: NOS, Novum, Trouw)