Rijke en arme autofabrikanten ruziën over emissies

Er is onenigheid ontstaan tussen de Duitse premiummerken en de in nood verkerende Franse en Italiaanse volumefabrikanten over de CO2-emissienormen. Het gaat om de formule voor de vaststelling van de doelstellingen voor de individuele merken door de Europese Commissie.

Die kunnen in financiële zin essentieel voor de autofabrikanten zijn. De huidige regeling (uit 2008) roept fabrikanten op de gemiddelde uitstoot per kilometer te reduceren tot 130 gram in 2015. De meeste fabrikanten zeggen dat te kunnen halen. Destijds gingen de fabrikanten akkoord met een formule die rekening houdt met het gewicht van de auto’s. De formule houdt in dat fabrikanten van grotere auto’s (BMW, Mercedes, Audi) verhoudingsgewijs meer CO2 moeten reduceren dan de andere.

Maar nu hebben de Duitsers ruzie met de Peugeot-Citroën, Renault, Fiat en Opel over hoe de lasten moeten worden verdeeld voor de target van 2020, zijnde 95 gram/km. Duitse fabrikanten willen de ‘target curve’ aanhouden die vier jaar geleden is afgesproken en proberen die er nu door te drukken via hun industriële organisatie VDA. Die heeft gesteld dat ‘de eisen voor auto’s als Audi A8, BMW 7-Serie en Mercedes S-Klasse niet gehaald kunnen worden, zelfs niet door de zuinigste versies in deze categorie’, zo weet The Financial Times. En de volumefabrikanten op hun beurt zeggen dat het handhaven van de normen hen zou opzadelen met onacceptabel hoge kosten. Volgens een van de topmensen zouden kleine auto’s op termijn CO2 uit de lucht moeten gaan absorberen om de norm te halen.

Het meningsverschil kwam naar boven tijdens een overleg in Madrid van Acea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, half juni. Het voorstel is nu bij verschillende departementen van de Europese Commissie en deze week zou een besluit kunnen vallen.  

       

 

    

 

Rijke en arme autofabrikanten ruziën over emissies - Automobielmanagement.nl

Rijke en arme autofabrikanten ruziën over emissies

Er is onenigheid ontstaan tussen de Duitse premiummerken en de in nood verkerende Franse en Italiaanse volumefabrikanten over de CO2-emissienormen. Het gaat om de formule voor de vaststelling van de doelstellingen voor de individuele merken door de Europese Commissie.

Die kunnen in financiële zin essentieel voor de autofabrikanten zijn. De huidige regeling (uit 2008) roept fabrikanten op de gemiddelde uitstoot per kilometer te reduceren tot 130 gram in 2015. De meeste fabrikanten zeggen dat te kunnen halen. Destijds gingen de fabrikanten akkoord met een formule die rekening houdt met het gewicht van de auto’s. De formule houdt in dat fabrikanten van grotere auto’s (BMW, Mercedes, Audi) verhoudingsgewijs meer CO2 moeten reduceren dan de andere.

Maar nu hebben de Duitsers ruzie met de Peugeot-Citroën, Renault, Fiat en Opel over hoe de lasten moeten worden verdeeld voor de target van 2020, zijnde 95 gram/km. Duitse fabrikanten willen de ‘target curve’ aanhouden die vier jaar geleden is afgesproken en proberen die er nu door te drukken via hun industriële organisatie VDA. Die heeft gesteld dat ‘de eisen voor auto’s als Audi A8, BMW 7-Serie en Mercedes S-Klasse niet gehaald kunnen worden, zelfs niet door de zuinigste versies in deze categorie’, zo weet The Financial Times. En de volumefabrikanten op hun beurt zeggen dat het handhaven van de normen hen zou opzadelen met onacceptabel hoge kosten. Volgens een van de topmensen zouden kleine auto’s op termijn CO2 uit de lucht moeten gaan absorberen om de norm te halen.

Het meningsverschil kwam naar boven tijdens een overleg in Madrid van Acea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, half juni. Het voorstel is nu bij verschillende departementen van de Europese Commissie en deze week zou een besluit kunnen vallen.