Volgens Automobilwoche staat BMW op de drempel van een vertrek. In het samenwerkingsverband zou te zeer worden uitgegaan van aannames, zonder deugdelijke statistische onderbouwing. De resultaten van het onderzoek zijn daardoor te dun, aldus een woordvoerder van Daimler tegenover het Duitse vakblad. Pijnpunt is de volgens de drie automerken het gebrek aan hard bewijs voor de afdoende veiligheid van R1234yf. Met name Mercedes begon over dit thema vorig jaar september een discussie.

Het nieuwe koudemiddel beoogt milieuvriendelijker te zijn dan zijn voorganger R134a. Na een jarenlang slepende discussie waren de autofabrikanten het eindelijk eens geworden over een ‘groene’ opvolger. Die voldoet aan de strengere Europese milieunormen met betrekking tot global warming. Voordeel van R1234yf was ook dat het in bestaande airco-installaties kan fungeren zonder grote constructieve aanpassingen. Het koudemiddel slaagde voor meerdere laboratoriumtests, waaronder die van de SAE. Maar uit een test van Mercedes die beoogt de werkelijke rijsituatie na te bootsen, bleek dat R1234yf vlam kan vatten – en erger nog: daardoor het voertuig in vlam kan zetten.

Terwijl iedere autofabrikant momenteel bezig is de test van Daimler naar zichzelf te vertalen, kwam de koudemiddelwerkgroep van de SAE medio december met de voorlopige boodschap dat R1234yf geen verhoogd brandrisico in zich herbergt. En dat er dus geen reden is om de risico’s anders in te schatten. In de werkgroep zitten dertien autofabrikanten: Daimler, Audi, BMW, Fiat/Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, PSA, Renault en Toyota. Halverwege februari willen de deskundigen komen met nieuwe testresultaten, waarna in Q2 van dit jaar er een definitieve risico-inventarisatie moet liggen. GM liet eerder al weten zich te zullen bekeren tot R1234yf, dat wordt gefabriceerd door DuPont en Honeywell.