Koudemiddel: Frankrijk mag verkoop Mercedes blokkeren

Frankrijk mag de verkoop en registratie van nieuwe auto’s van het merk Mercedes-Benz blokkeren, zo heeft de Europese Commissie geoordeeld. Want sommige modellen van Mercedes gebruiken een koudemiddel R134a nog steeds en dat is volgens Europese regels verboden.

Voor nieuwe auto’s is vanaf het begin van dit jaar een milieuvriendelijk koudemiddel voorgeschreven en R1234yf voldoet aan de voorschriften. Dat doet het nog steeds door Daimler gebruikte R134a niet. Vandaag is er crisisoverleg over de kwestie in Brussel. De Franse maatregel heeft de schijn van protectionisme over zich maar Europa geeft de Fransen toch gelijk, zegt Europarlementariër Dennis de Jong van de SP tegen BNR. "In eerste instantie denk je dat deze maatregelen wordt genomen om de eigen auto-industrie te beschermen. Maar het blijkt anders te liggen. In 2006 is er een richtlijn aangenomen die een bepaalde koelvloeistof weert. En de auto-industrie weet al heel lang dat het middel niet meer mag worden gebruikt voor de airco."

Het verweer uit Duitsland zegt dat het nieuwe middel onveilig is. "Dat wilden ze eerst testen. En daarvan heeft de commissie gezegd dat het vreemd is omdat het in 2006 al is afgesproken. Je mag niet zomaar individueel nieuwe maatregelen gaan bedenken want dan hebben we geen interne markt meer", zegt De Jong op BNR. Hij vindt het ook vreemd dat de Duitsers zich op deze manier in de vinger snijden. "Want de Duitse industrie is ontzettend actief in Brussel om al dit soort besluiten al vroeg te beïnvloeden. Ze zijn dus goed op de hoogte. Daarom zou je het niet verwachten dat de Duitsers zelf besluiten zich niet aan de gemaakte afspraken te houden."  De koelvloeistof R134a is verboden omdat deze zeer slecht is voor het milieu.  "De vloeistof heeft voor de opwarming van de aarde heel negatieve gevolgen. Maar de Duitsers zeggen dat de vervangende vloeistof snel in brand zou vliegen bij een ongeluk. En dan komen er gassen vrij dus is dat niet veilig. Maar dat wisten ze in 2006 ook al."

De zaak heeft tot spanning geleid tussen Berlijn en de EU. Brussel heeft zelfs gedreigd een rechtszaak tegen Duitsland te beginnen wegens het schenden van de Europese regels. Alle andere lidstaten kunnen nu hetzelfde doen als Frankrijk. Dan kan Duitsland dus geen auto’s van Mercedes meer exporteren naar die landen. De zaak zou zelfs tot een verkoopverbod voor Mercedes kunnen leiden in thuismarkt Duitsland. De Jong: "De Europese Commissie gaat niet gelijk naar het Hof van Justitie maar gaat eerst onderhandelen met de Duitse regering. Maar als dat fout gaat, dan kan de Europese Commissie zeggen dat binnen Europa geen nieuwe auto’s geregistreerd mogen worden die niet voldoen aan de nieuwe norm."

De SP’er sluit niet uit dat de Fransen een spelletje spelen. "In Europa is men met allerlei besprekingen bezig om de CO2-uitstoot te reduceren. Op dit moment zijn er ook onderhandelingen om in de komende jaren de hele uitstoot van CO2 terug te brengen en daar werken de Duitsers niet aan mee. De Fransen zouden dit kunnen gebruiken als een hefboom, zodat de Duitsers toch over de burg komen met die andere onderhandelingen."

Koudemiddel: Frankrijk mag verkoop Mercedes blokkeren - Automobielmanagement.nl

Koudemiddel: Frankrijk mag verkoop Mercedes blokkeren

Frankrijk mag de verkoop en registratie van nieuwe auto’s van het merk Mercedes-Benz blokkeren, zo heeft de Europese Commissie geoordeeld. Want sommige modellen van Mercedes gebruiken een koudemiddel R134a nog steeds en dat is volgens Europese regels verboden.

Voor nieuwe auto’s is vanaf het begin van dit jaar een milieuvriendelijk koudemiddel voorgeschreven en R1234yf voldoet aan de voorschriften. Dat doet het nog steeds door Daimler gebruikte R134a niet. Vandaag is er crisisoverleg over de kwestie in Brussel. De Franse maatregel heeft de schijn van protectionisme over zich maar Europa geeft de Fransen toch gelijk, zegt Europarlementariër Dennis de Jong van de SP tegen BNR. "In eerste instantie denk je dat deze maatregelen wordt genomen om de eigen auto-industrie te beschermen. Maar het blijkt anders te liggen. In 2006 is er een richtlijn aangenomen die een bepaalde koelvloeistof weert. En de auto-industrie weet al heel lang dat het middel niet meer mag worden gebruikt voor de airco."

Het verweer uit Duitsland zegt dat het nieuwe middel onveilig is. "Dat wilden ze eerst testen. En daarvan heeft de commissie gezegd dat het vreemd is omdat het in 2006 al is afgesproken. Je mag niet zomaar individueel nieuwe maatregelen gaan bedenken want dan hebben we geen interne markt meer", zegt De Jong op BNR. Hij vindt het ook vreemd dat de Duitsers zich op deze manier in de vinger snijden. "Want de Duitse industrie is ontzettend actief in Brussel om al dit soort besluiten al vroeg te beïnvloeden. Ze zijn dus goed op de hoogte. Daarom zou je het niet verwachten dat de Duitsers zelf besluiten zich niet aan de gemaakte afspraken te houden."  De koelvloeistof R134a is verboden omdat deze zeer slecht is voor het milieu.  "De vloeistof heeft voor de opwarming van de aarde heel negatieve gevolgen. Maar de Duitsers zeggen dat de vervangende vloeistof snel in brand zou vliegen bij een ongeluk. En dan komen er gassen vrij dus is dat niet veilig. Maar dat wisten ze in 2006 ook al."

De zaak heeft tot spanning geleid tussen Berlijn en de EU. Brussel heeft zelfs gedreigd een rechtszaak tegen Duitsland te beginnen wegens het schenden van de Europese regels. Alle andere lidstaten kunnen nu hetzelfde doen als Frankrijk. Dan kan Duitsland dus geen auto’s van Mercedes meer exporteren naar die landen. De zaak zou zelfs tot een verkoopverbod voor Mercedes kunnen leiden in thuismarkt Duitsland. De Jong: "De Europese Commissie gaat niet gelijk naar het Hof van Justitie maar gaat eerst onderhandelen met de Duitse regering. Maar als dat fout gaat, dan kan de Europese Commissie zeggen dat binnen Europa geen nieuwe auto’s geregistreerd mogen worden die niet voldoen aan de nieuwe norm."

De SP’er sluit niet uit dat de Fransen een spelletje spelen. "In Europa is men met allerlei besprekingen bezig om de CO2-uitstoot te reduceren. Op dit moment zijn er ook onderhandelingen om in de komende jaren de hele uitstoot van CO2 terug te brengen en daar werken de Duitsers niet aan mee. De Fransen zouden dit kunnen gebruiken als een hefboom, zodat de Duitsers toch over de burg komen met die andere onderhandelingen."