Elektrisch rijden: superveel, supersnel én superdruk

Met 5.225 afgeleverde elektrische en plug-in hybride auto’s was de maand november goed voor een nieuw Nederlands EV-record. Niet eerder werden zoveel volledig of deels elektrisch rijdende auto’s in één maand op de weg gezet. Het marktaandeel komt op een indrukwekkende 12,8 procent. Ook een record.

Over heel 2013 ligt het aantal geregistreerde EV’s nu op 12.940, goed voor 3,4 procent van de totale personenautomarkt. De eindsprint komt voor rekening van de Mitsubishi Outlander PHEV waarvan er 2.735 werden afgeleverd in november. In december komen er nog 5.000 bij waarmee het model uitgroeit tot best verkochte EV van Nederland. En in de maand december wordt het zelfs de best verkochte auto van het land.

0,4 procent marktaandeel

Ook is er wat zonneschijn te bespeuren in de categorie volledig elektrische auto’s, waarvan er 1.488 werden afgeleverd. Nee niet in november, maar in de eerste elf maanden van 2013. Goed voor een marktaandeel van 0,4 procent. Tesla domineert deze categorie en maakte in november 408 klanten gelukkig met de speciale sleutel van de Model S. Het Amerikaanse merk leverde in één maand meer volelektrische auto’s af dan andere merken in het hele jaar. Nissan komt tot 385 Leafs en Renault tot 339 Zoe’s.

Nog meer goed nieuws voor Tesla, met name de Model S-rijders: in Oosterhout werd een supersnellader in gebruik genomen. Het apparaat tankt de auto met 120 kW, wat neerkomt op 500 kilometer bereik per uur.

Superdruk in Amsterdam
Die mooie Tesla-techniek zou de deelnemers aan de eTourEurope in mei van 2014 wel goed van pas komen. De organisatie wil met 1.000 EV’s een route rijden van 450 kilometer per dag en negen Europese hoofdsteden aandoen. Op 21 mei komt de EV-karavaan in Amsterdam, dus dan wordt het superdruk bij de laadpalen.

Als de gemiddelde deelnemer vier keer per dag moet opladen, zijn dat 4.000 laadsessies per dag. Uitgaande van een snellader is dat ca. 45 minuten uur per sessie, dus 3.000 uur opladen per dag. Dat komt neer op 100% bezetting van 125 snelladers. En die staan er niet in Amsterdam, dus dat wordt dringen bij de Chademo-stekkers.

Bron: ZERAuto

Elektrisch rijden: superveel, supersnel én superdruk - Automobielmanagement.nl

Elektrisch rijden: superveel, supersnel én superdruk

Met 5.225 afgeleverde elektrische en plug-in hybride auto’s was de maand november goed voor een nieuw Nederlands EV-record. Niet eerder werden zoveel volledig of deels elektrisch rijdende auto’s in één maand op de weg gezet. Het marktaandeel komt op een indrukwekkende 12,8 procent. Ook een record.

Over heel 2013 ligt het aantal geregistreerde EV’s nu op 12.940, goed voor 3,4 procent van de totale personenautomarkt. De eindsprint komt voor rekening van de Mitsubishi Outlander PHEV waarvan er 2.735 werden afgeleverd in november. In december komen er nog 5.000 bij waarmee het model uitgroeit tot best verkochte EV van Nederland. En in de maand december wordt het zelfs de best verkochte auto van het land.

0,4 procent marktaandeel

Ook is er wat zonneschijn te bespeuren in de categorie volledig elektrische auto’s, waarvan er 1.488 werden afgeleverd. Nee niet in november, maar in de eerste elf maanden van 2013. Goed voor een marktaandeel van 0,4 procent. Tesla domineert deze categorie en maakte in november 408 klanten gelukkig met de speciale sleutel van de Model S. Het Amerikaanse merk leverde in één maand meer volelektrische auto’s af dan andere merken in het hele jaar. Nissan komt tot 385 Leafs en Renault tot 339 Zoe’s.

Nog meer goed nieuws voor Tesla, met name de Model S-rijders: in Oosterhout werd een supersnellader in gebruik genomen. Het apparaat tankt de auto met 120 kW, wat neerkomt op 500 kilometer bereik per uur.

Superdruk in Amsterdam
Die mooie Tesla-techniek zou de deelnemers aan de eTourEurope in mei van 2014 wel goed van pas komen. De organisatie wil met 1.000 EV’s een route rijden van 450 kilometer per dag en negen Europese hoofdsteden aandoen. Op 21 mei komt de EV-karavaan in Amsterdam, dus dan wordt het superdruk bij de laadpalen.

Als de gemiddelde deelnemer vier keer per dag moet opladen, zijn dat 4.000 laadsessies per dag. Uitgaande van een snellader is dat ca. 45 minuten uur per sessie, dus 3.000 uur opladen per dag. Dat komt neer op 100% bezetting van 125 snelladers. En die staan er niet in Amsterdam, dus dat wordt dringen bij de Chademo-stekkers.

Bron: ZERAuto