Opel verwerpt beschuldiging van sjoemelen met Zafira

Opel ontkent dat het stilletjes de software in de Zafira een update heeft gegeven om de uitstoot van gevaarlijke stoffen terug te dringen. Volgens Opel heeft de update ‘niets te maken met het veranderen van het niveau van de uitstoot van uitlaatgassen.’

Opel verwerpt beschuldiging van sjoemelen met Zafira

De beschuldigingen komen van de Belgische tv-zender VRT die twee Zafira’s met een 1.6 liter dieselmotor liet testen door een onafhankelijk Brits expertisebureau. Bij een eerste onderzoek lag de uitstoot van gevaarlijke stoffen resp. vijf en negen keer boven het in de EU toegestane niveau. Volgens de VRT werden die testen uitgevoerd onder de daarvoor officieel geldende omstandigheden. Beide auto’s werden vervolgens aangeboden voor een beurt waarbij ook de software een update kreeg. Bij nieuwe testen bleek de hoeveelheid gevaarlijke stoffen opeens gedaald tot resp. 2,8 en 2,5 maal het toegestane niveau.

De VRT stelt op grond daarvan dat Opel met die update het uitstootniveau kunstmatig probeert terug te dringen. Uit de geheime opnamen blijkt ook dat de monteurs bij de lokale dealers hetzelfde dachten. Maar Opel zelf wijst die beschuldiging fel van de hand. Volgens de GM-dochter heeft de update niets te maken met de uitstoot maar was die nodig omdat een waarschuwingslampje soms te snel oplicht.

Opel verwerpt beschuldiging van sjoemelen met Zafira - Automobielmanagement.nl

Opel verwerpt beschuldiging van sjoemelen met Zafira

Opel ontkent dat het stilletjes de software in de Zafira een update heeft gegeven om de uitstoot van gevaarlijke stoffen terug te dringen. Volgens Opel heeft de update ‘niets te maken met het veranderen van het niveau van de uitstoot van uitlaatgassen.’

Opel verwerpt beschuldiging van sjoemelen met Zafira

De beschuldigingen komen van de Belgische tv-zender VRT die twee Zafira’s met een 1.6 liter dieselmotor liet testen door een onafhankelijk Brits expertisebureau. Bij een eerste onderzoek lag de uitstoot van gevaarlijke stoffen resp. vijf en negen keer boven het in de EU toegestane niveau. Volgens de VRT werden die testen uitgevoerd onder de daarvoor officieel geldende omstandigheden. Beide auto’s werden vervolgens aangeboden voor een beurt waarbij ook de software een update kreeg. Bij nieuwe testen bleek de hoeveelheid gevaarlijke stoffen opeens gedaald tot resp. 2,8 en 2,5 maal het toegestane niveau.

De VRT stelt op grond daarvan dat Opel met die update het uitstootniveau kunstmatig probeert terug te dringen. Uit de geheime opnamen blijkt ook dat de monteurs bij de lokale dealers hetzelfde dachten. Maar Opel zelf wijst die beschuldiging fel van de hand. Volgens de GM-dochter heeft de update niets te maken met de uitstoot maar was die nodig omdat een waarschuwingslampje soms te snel oplicht.