De ‘fraude’ werd ontdekt tijdens het officiële onderzoek dat de Japanse autoriteiten hebben gelast na soortgelijk sjoemelen door Mitsubishi. Inmiddels heeft Suzuki die bevindingen bevestigd, wat leidde tot een flinke daling van het aandeel op de Japanse effectenbeurs.

Volgens een in Tokio uitgegeven verklaring zijn bij 16 modellen die in Japan werden verkocht ‘brandstofverbruik- en uitlaatgastestmethoden gebruikt die afwijken van de Japanse wetgeving.’ Het gesjoemel heeft betrekking op circa 2,1 miljoen auto’s en is al in 2010 begonnen. CEO Osamu Suzuki: "Onze medewerkers hebben niet bewust verkeerde data gebruikt. We bieden onze verontschuldigingen aan voor het feit dat we ons niet hebben gehouden aan de in dit land geldende regels." Het bedrijf verwacht op dit moment geen nadelige financiële gevolgen en blijft de betrokken auto’s ook gewoon verkopen.

Suzuki is in Japan zelf vooral bekend van de mini-autootjes tot 660cc, de zogenaamde ‘Kei cars’. Het merk heeft ruwweg een derde van de binnenlandse markt in dat segment in handen. Inmiddels gaan er ook geruchten dat Tetsuro Aikawa, bestuursvoorzitter van Mitsubishi Motors, vandaag zijn aftreden zal aankondigen vanwege het schandaal bij die fabrikant.

De Japanse overheid heeft autofabrikanten opdracht gegeven hun brandstoftesten tegen het licht te houden om te zien of die wel correct verlopen. Honda, Mazda, Nissan en het moederbedrijf van Subaru lieten woensdag weten dat met hun brandstofverbruikstesten geen problemen zijn.