212 kWh

De Urban eTruck is het eerste prototype van een elektrische truck van Mercedes-Benz. Het voertuig heeft een actieradius van ongeveer 200 kilometer en is volgens Mercedes-Benz vooral bedoeld voor ritten in stedelijke gebieden. De Urban eTruck heeft een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 212 kWh. Het accupakket is zo laag mogelijk geplaatst in het chassis, zodat een laag zwaartepunt ontstaat. Naar wens kan de eigenaar extra batterijen toevoegen of juist weghalen. Elk wiel wordt aangedreven door één elektromotor met een vermogen van 125 kW (170 pk) en 500 Nm. Dankzij slimme transmissieverhoudingen bedraagt het koppel aan elk wiel 11.000 Nm. Volgens Mercedes-Benz weegt de Urban eTruck 1.700 kilogram meer dan een reguliere dieselvrachtauto. De Europese Commissie compenseert dit gewichtsverschil door de laadcapaciteit van een elektrische vrachtauto met 1.000 kilogram te verhogen (geen 25 maar 26 ton). Voorlopig zijn er nog geen productieplannen.

Morgan EV3

De productie van de Morgan EV3 is inmiddels gestart met de komst van de EV3 UK 1909 Edition. De elektrische driewieler is het resultaat van een samenwerking tussen warenhuis Selfridges & Co en Morgan. De naam Morgan EV3 UK 1909 verwijst naar het jaar 1909: het jaar waarin zowel het Britse Selfridges & Co als Morgan werd opgericht. Er komen 19 stuks beschikbaar. In een later stadium start Morgan met de productie van de EV3 in een grotere oplage. De Morgan EV3 heeft een vloeistof gekoelde elektromotor met 46 kW (63 pk) die zijn energie haalt uit een 20 kWh lithium-ion batterij van Potenza. De actieradius komt uit op 240 kilometer. De 0-100-sprint neemt negen tellen in beslag en de topsnelheid bedraagt 144 km/u. De EV3 is de eerste elektrische in serie vervaardigde Morgan ooit. Ondanks de moderne aandrijflijn, blijft het nostalgische karakter van de 3 Wheeler behouden.

Tesla Gigafactory

Vandaag, 29 juli, is een grote dag voor Tesla. Het Amerikaanse bedrijf opent de nieuwe Gigafactory in Nevada, ook al is de fabriek nog maar voor veertien procent gereed. Deze week kregen een aantal journalisten al een sneak preview. De bouw van de fabriek begon in juni 2014. In een vrij korte tijd is het enorme pand opgebouwd. De naam Gigafactory is geïnspireerd op de geplande jaarlijkse batterijproductie van de fabriek van 35 gigawattuur (GWh). ‘Giga’ staat voor miljard. In de fabriek vindt de productie van lithium-ion batterijen plaats, natuurlijk op grote schaal, want Tesla verwacht tegen het eind van dit decennium jaarlijks 500.000 auto’s per jaar te bouwen. Door de fabriek voorspelt Tesla dat de kostprijs van een batterijpack per kWh met dertig procent zal dalen, al is dat pas een feit als de bouw helemaal voltooid is in 2020. Goedkopere accu’s resulteren in goedkopere auto’s.


Bron: ZERauto