EU-commissaris: “Schokkende gevallen van sjoemelsoftware”

Sjoemelsoftware om de emissiecontroles van auto’s uit te schakelen zodra ze normaal op de weg rijden (en dus niet onder testomstandigheden) komt veel voor in de Europese Unie. “Sommige voorbeelden zijn aardig schokkend,” zegt EU-commissaris Elzbieta Bienkowska voor industrie in een interview met Reuters.

EU-commissaris: "Schokkende gevallen van sjoemelsoftware"

De EU gaat dergelijke software vanaf 2019 wettelijk verbieden, kondigde Bienkowska aan. Op dit moment is de sjoemelsoftware nog wel toegestaan als die dient om de motor te beschermen bij lage temperaturen of andere weersomstandigheden maar ook daar wil de EU-commissaris een eind aan maken.

Bienkowska kondigde verder aan dat ze EU-staten gaat vervolgen die niet genoeg doen tegen het overschrijden van de emissie-eisen voor dieselauto’s. "Het gaat niet om alle 28 landen en ook niet om maar 1," aldus de commissaris die de betrokken landen nog niet met naam en toenaam wil noemen. "We zijn nog bezig bewijs te verzamelen omdat we een goede juridische basis moeten hebben." De EU-functionaris herhaalde verder haar eis dat Volkswagen ook bezitters van haar dieselauto’s in de EU waarmee gesjoemeld is schadevergoeding moet bieden. "Alleen een briefje sturen dat de auto even naar de garage moet om hersteld te worden is niet genoeg."

EU-commissaris: “Schokkende gevallen van sjoemelsoftware” - Automobielmanagement.nl

EU-commissaris: “Schokkende gevallen van sjoemelsoftware”

Sjoemelsoftware om de emissiecontroles van auto’s uit te schakelen zodra ze normaal op de weg rijden (en dus niet onder testomstandigheden) komt veel voor in de Europese Unie. “Sommige voorbeelden zijn aardig schokkend,” zegt EU-commissaris Elzbieta Bienkowska voor industrie in een interview met Reuters.

EU-commissaris: "Schokkende gevallen van sjoemelsoftware"

De EU gaat dergelijke software vanaf 2019 wettelijk verbieden, kondigde Bienkowska aan. Op dit moment is de sjoemelsoftware nog wel toegestaan als die dient om de motor te beschermen bij lage temperaturen of andere weersomstandigheden maar ook daar wil de EU-commissaris een eind aan maken.

Bienkowska kondigde verder aan dat ze EU-staten gaat vervolgen die niet genoeg doen tegen het overschrijden van de emissie-eisen voor dieselauto’s. "Het gaat niet om alle 28 landen en ook niet om maar 1," aldus de commissaris die de betrokken landen nog niet met naam en toenaam wil noemen. "We zijn nog bezig bewijs te verzamelen omdat we een goede juridische basis moeten hebben." De EU-functionaris herhaalde verder haar eis dat Volkswagen ook bezitters van haar dieselauto’s in de EU waarmee gesjoemeld is schadevergoeding moet bieden. "Alleen een briefje sturen dat de auto even naar de garage moet om hersteld te worden is niet genoeg."