EV-Nieuws: Suikerbietenfestijn

Wat je met suikerbieten al niet kan doen. Je kan er ook een auto van maken. Dat hebben ze bewezen bij de TU Eindhoven.

EV-Nieuws: Suikerbietenfestijn

Lina(tuurlijk)
Maak kennis met de Lina. Een creatie van een aantal slimme studenten aan de TU Eindhoven. De Lina is de eerste bio-auto ter wereld. Het is een vernuftig voertuig, want hij weegt maar 310 kilogram maar biedt wel plaats aan vier inzittenden. Verwacht geen koolstofvezel of aluminium bij deze Lina. De auto is gemaakt van bio-composiet en bio-plastic. Onder meer het chassis, het koetswerk en het interieur zijn van deze materialen gemaakt. Het bio-plastic, genaamd PLA en gemaakt van suikerbieten, is net zo krachtig als glasvezel maar extreem licht. En nog belangrijker: volledig recyclebaar. Het bio-plastic wordt in honingraat structuur toegepast als kernmateriaal. Daaromheen worden bio-composiet platen geplaatst. Dit bio-composiet is gemaakt op basis van vlas, een plant die ook in Nederland verbouwd wordt. Ook de carrosserie is op basis van vlas. De Lina is ook volledig elektrisch, want hij wordt aangedreven door een 8 kW sterke elektromotor met 137 Nm trekkracht. De topsnelheid bedraagt 80 km/u. De Lina is te zien van 25 tot 28 mei in Londen tijdens de Shell Eco-Marathon.

Onderweg bijladen
Stel je voor: rijden over de snelweg en tegelijkertijd het accupakket bijladen. Volgens Qualcomm moet dat mogelijk zijn. Qualcomm kennen we van chips voor smartphones, maar het bedrijf is ook actief op het terrein van elektrisch rijden. En dan vooral op het gebied van slimme laadprocessen. Het bedrijf onderzoekt mogelijkheden om je elektrische auto onderweg bij te laden, zodat je ook met een kleiner accupakket langere afstanden kan overbruggen. Qualcomm heeft al een testbaan van 100 meter aangelegd waarop wordt getest met een elektrische Renault Kangoo. De laadsnelheid bedraagt 20 kW, ook wanneer er 100 km/u gereden wordt. Volgens Qualcomm kunnen meerdere auto’s tegelijkertijd bijgeladen te worden.

Techrules Ren op Concorso d’Eleganza in het Italiaanse Villa d’Este
De spectaculaire elektrisch aangedreven supercar Techrules Ren is te zien op Concorso d’Eleganza in het Italiaanse Villa d’Este (26 tot en met zondag 28 mei 2017). Techrules is een in China gevestigd automotive research- en developmentbedrijf, opgericht door William Jin, ook CEO van Techrules. De supercar Ren is geïnspireerd op luchtvaartcreaties en heeft een bijzondere aandrijflijn: Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV)-techniek. De Ren heeft een accucapaciteit van 25 kWh en levert een vermogen van 960 kW (1.305 pk). Volgens de NEDC-norm bedraagt de reikwijdte 1.170 kilometer op slechts 80 liter diesel.

Het lichtgewicht chassis van de Ren is ontwikkeld door de Italiaanse motorsportspecialist L.M. Gianetti uit Turijn, de ontwikkelings- en fabricagepartner van Techrules. Voor de Ren is Italië een soort van thuiskomen, want de auto is ontworpen door Fabrizio en Giorgetto Giugiaro uit Turijn. De Ren doorloopt momenteel de laatste fase van een uitgebreid testprogramma dat wordt uitgevoerd door L.M. Gianetti. Techrules wil de aandrijflijn niet alleen voor de Ren gebruiken, maar ook voor gebruik in gewone personen- en bedrijfsauto’s in de nabije toekomst. De productie van de Ren start in 2018. De eerste orders zijn al geschreven. Er volgt ook een kleine serie circuitversies. Die worden met de hand gebouwd door L.M. Gianetti in Italië. Bekijk onderstaand het filmpje.

Bron: ZERauto 

EV-Nieuws: Suikerbietenfestijn - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Suikerbietenfestijn

Wat je met suikerbieten al niet kan doen. Je kan er ook een auto van maken. Dat hebben ze bewezen bij de TU Eindhoven.

EV-Nieuws: Suikerbietenfestijn

Lina(tuurlijk)
Maak kennis met de Lina. Een creatie van een aantal slimme studenten aan de TU Eindhoven. De Lina is de eerste bio-auto ter wereld. Het is een vernuftig voertuig, want hij weegt maar 310 kilogram maar biedt wel plaats aan vier inzittenden. Verwacht geen koolstofvezel of aluminium bij deze Lina. De auto is gemaakt van bio-composiet en bio-plastic. Onder meer het chassis, het koetswerk en het interieur zijn van deze materialen gemaakt. Het bio-plastic, genaamd PLA en gemaakt van suikerbieten, is net zo krachtig als glasvezel maar extreem licht. En nog belangrijker: volledig recyclebaar. Het bio-plastic wordt in honingraat structuur toegepast als kernmateriaal. Daaromheen worden bio-composiet platen geplaatst. Dit bio-composiet is gemaakt op basis van vlas, een plant die ook in Nederland verbouwd wordt. Ook de carrosserie is op basis van vlas. De Lina is ook volledig elektrisch, want hij wordt aangedreven door een 8 kW sterke elektromotor met 137 Nm trekkracht. De topsnelheid bedraagt 80 km/u. De Lina is te zien van 25 tot 28 mei in Londen tijdens de Shell Eco-Marathon.

Onderweg bijladen
Stel je voor: rijden over de snelweg en tegelijkertijd het accupakket bijladen. Volgens Qualcomm moet dat mogelijk zijn. Qualcomm kennen we van chips voor smartphones, maar het bedrijf is ook actief op het terrein van elektrisch rijden. En dan vooral op het gebied van slimme laadprocessen. Het bedrijf onderzoekt mogelijkheden om je elektrische auto onderweg bij te laden, zodat je ook met een kleiner accupakket langere afstanden kan overbruggen. Qualcomm heeft al een testbaan van 100 meter aangelegd waarop wordt getest met een elektrische Renault Kangoo. De laadsnelheid bedraagt 20 kW, ook wanneer er 100 km/u gereden wordt. Volgens Qualcomm kunnen meerdere auto’s tegelijkertijd bijgeladen te worden.

Techrules Ren op Concorso d’Eleganza in het Italiaanse Villa d’Este
De spectaculaire elektrisch aangedreven supercar Techrules Ren is te zien op Concorso d’Eleganza in het Italiaanse Villa d’Este (26 tot en met zondag 28 mei 2017). Techrules is een in China gevestigd automotive research- en developmentbedrijf, opgericht door William Jin, ook CEO van Techrules. De supercar Ren is geïnspireerd op luchtvaartcreaties en heeft een bijzondere aandrijflijn: Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV)-techniek. De Ren heeft een accucapaciteit van 25 kWh en levert een vermogen van 960 kW (1.305 pk). Volgens de NEDC-norm bedraagt de reikwijdte 1.170 kilometer op slechts 80 liter diesel.

Het lichtgewicht chassis van de Ren is ontwikkeld door de Italiaanse motorsportspecialist L.M. Gianetti uit Turijn, de ontwikkelings- en fabricagepartner van Techrules. Voor de Ren is Italië een soort van thuiskomen, want de auto is ontworpen door Fabrizio en Giorgetto Giugiaro uit Turijn. De Ren doorloopt momenteel de laatste fase van een uitgebreid testprogramma dat wordt uitgevoerd door L.M. Gianetti. Techrules wil de aandrijflijn niet alleen voor de Ren gebruiken, maar ook voor gebruik in gewone personen- en bedrijfsauto’s in de nabije toekomst. De productie van de Ren start in 2018. De eerste orders zijn al geschreven. Er volgt ook een kleine serie circuitversies. Die worden met de hand gebouwd door L.M. Gianetti in Italië. Bekijk onderstaand het filmpje.

Bron: ZERauto