Noorwegen denkt over stoppen subsidie EV’s

Noorwegen is al enkele jaren de koploper wat betreft elektrische auto’s in de wereld. Dat is niet alleen te danken aan de goede laad-infrastructuur en goedkopere stroom maar ook aan de lucratieve subsidies en vele andere overheidsmaatregelen om elektrisch rijden te stimuleren. Meer dan één op de drie nieuwe auto’s in het Scandinavische land is elektrisch.

Noorwegen denkt over stoppen subsidie EV’s

De overheid begint nu echter toch vraagtekens te zetten bij al die steun en vooral bij de kosten die dat meebrengt voor de schatkist. Autofabrikanten gaan er tot nu toe vanuit dat het wel 2030 wordt maar in Oslo wordt die droom toch steeds meer verstoord. De huidige regering maar ook de oppositie willen in 2025 in ieder geval beginnen met afbouwen onder het motto dat elektrische auto’s door de tegen die tijd goedkopere batterijen dan ook minder duur zullen zijn. "Wat we in Noorwegen hebben bewezen is dat als je genoeg subsidie uitdeelt en tegelijk het gebruik van auto’s op fossiele brandstoffen aan banden legt, mensen elektrisch gaan rijden. Maar als we een voorbeeld voor de wereld willen blijven, dan moeten we toch bewijzen dat dit model ook commercieel werkt. Dat zal toch eens moeten gebeuren, we kunnen niet op de schatkist blijven leunen," zegt milieuwoordvoerder Andreas Halse van de socialisten die momenteel weer in oppositie zijn.

Noorwegen denkt over stoppen subsidie EV’s - Automobielmanagement.nl

Noorwegen denkt over stoppen subsidie EV’s

Noorwegen is al enkele jaren de koploper wat betreft elektrische auto’s in de wereld. Dat is niet alleen te danken aan de goede laad-infrastructuur en goedkopere stroom maar ook aan de lucratieve subsidies en vele andere overheidsmaatregelen om elektrisch rijden te stimuleren. Meer dan één op de drie nieuwe auto’s in het Scandinavische land is elektrisch.

Noorwegen denkt over stoppen subsidie EV’s

De overheid begint nu echter toch vraagtekens te zetten bij al die steun en vooral bij de kosten die dat meebrengt voor de schatkist. Autofabrikanten gaan er tot nu toe vanuit dat het wel 2030 wordt maar in Oslo wordt die droom toch steeds meer verstoord. De huidige regering maar ook de oppositie willen in 2025 in ieder geval beginnen met afbouwen onder het motto dat elektrische auto’s door de tegen die tijd goedkopere batterijen dan ook minder duur zullen zijn. "Wat we in Noorwegen hebben bewezen is dat als je genoeg subsidie uitdeelt en tegelijk het gebruik van auto’s op fossiele brandstoffen aan banden legt, mensen elektrisch gaan rijden. Maar als we een voorbeeld voor de wereld willen blijven, dan moeten we toch bewijzen dat dit model ook commercieel werkt. Dat zal toch eens moeten gebeuren, we kunnen niet op de schatkist blijven leunen," zegt milieuwoordvoerder Andreas Halse van de socialisten die momenteel weer in oppositie zijn.