Belgische diesels zonder roetfilter goedgekeurd vanwege verouderde meetmethoden

Tienduizenden dieselauto’s bij onze Zuiderburen komen jaarlijks door de autokeuring terwijl het roetfilter illegaal is verwijderd. De meetmethoden zijn verouderd.

Belgische diesels zonder roetfilter goedgekeurd vanwege verouderde meetmethoden

Garages die de keuringen uitvoeren erkennen dat ze minstens tien jaar achterlopen. Er wordt zelfs veelvuldig mee geadverteerd, blijkt begin deze week uit onderzoek van omroep VRT.

Een defect roetfilter kan motorproblemen veroorzaken. De vervangingskosten lopen op tot 2000 euro, maar verwijdering kan voor 450 euro. Zonder filter is de uitstoot ruim 90 procent hoger. Gevolg is dat fijnstof en roet de omgeving vervuilen.

”Onaanvaardbaar en zeer onthutsend", reageert Europarlementariër Kathleen Van Brempt, voorzitter van de ‘Dieselgate’-commissie van het parlement. Volgens haar tonen de bevindingen aan dat "Europese wetgeving om luchtverontreiniging tegen te gaan nauwelijks impact heeft".

Zij heeft vorig jaar aan de Europese Commissie gerapporteerd over aanwijzingen dat roetfilters in Europa systematisch worden verwijderd. "Zonder duidelijk toezicht, controle en handhaving blijft de Europese wetgeving niet meer dan een papieren tijger."

Belgische diesels zonder roetfilter goedgekeurd vanwege verouderde meetmethoden - Automobielmanagement.nl

Belgische diesels zonder roetfilter goedgekeurd vanwege verouderde meetmethoden

Tienduizenden dieselauto’s bij onze Zuiderburen komen jaarlijks door de autokeuring terwijl het roetfilter illegaal is verwijderd. De meetmethoden zijn verouderd.

Belgische diesels zonder roetfilter goedgekeurd vanwege verouderde meetmethoden

Garages die de keuringen uitvoeren erkennen dat ze minstens tien jaar achterlopen. Er wordt zelfs veelvuldig mee geadverteerd, blijkt begin deze week uit onderzoek van omroep VRT.

Een defect roetfilter kan motorproblemen veroorzaken. De vervangingskosten lopen op tot 2000 euro, maar verwijdering kan voor 450 euro. Zonder filter is de uitstoot ruim 90 procent hoger. Gevolg is dat fijnstof en roet de omgeving vervuilen.

”Onaanvaardbaar en zeer onthutsend", reageert Europarlementariër Kathleen Van Brempt, voorzitter van de ‘Dieselgate’-commissie van het parlement. Volgens haar tonen de bevindingen aan dat "Europese wetgeving om luchtverontreiniging tegen te gaan nauwelijks impact heeft".

Zij heeft vorig jaar aan de Europese Commissie gerapporteerd over aanwijzingen dat roetfilters in Europa systematisch worden verwijderd. "Zonder duidelijk toezicht, controle en handhaving blijft de Europese wetgeving niet meer dan een papieren tijger."