EV-Nieuws: Renault droomt van ZOE R.S.

Ook een elektrische hot hatchback kan spannend zijn, vindt Renault. Een probleem: als de Renault ZOE een ding niet is, dan is het wel een hot hatchback. Toch ziet Renault Sport potentie. Het merk heeft ook al eerder laten zien dat het kan.

EV-Nieuws: Renault droomt van ZOE R.S.

Renault droomt van ZOE R.S.
Directeur Patrice Ratti bevestigt tegenover Autocar dat Renault de marktkansen van een hete versie van de ZOE aan het onderzoeken is. Ratti claimt dat de accutechnologie tegenwoordig al zo goed is, dat een ZOE R.S. haalbaar is. "Het hoge gewicht van de batterij en een wendbaarheid waar we trots op kunnen zijn, gaan moeilijk samen", zegt Ratti. Renault Sport moeten daarom veel werk in de ontwikkeling steken, maar een lancering vóór 2020 is volgens Ratti haalbaar. Renault liet met de ZOE E-Sport Concept eerder al zien dat de ZOE ook heel sportief kan zijn. Die gepeperde uitvoering van 1.400 kilogram heeft een vermogen van 460 pk en 640 Nm, goed voor een 0-100-tijd van slechts 3,2 seconden. Al na 10 seconden wordt de topsnelheid van 210 km/u bereikt.

Andere naam voor London Taxi Company
Een huishoudelijke mededeling van de London Taxi Company. Het bedrijf heet namelijk niet langer de London Taxi Company. In het vervolg gaat het om London Electric Vehicle Company, kortweg LEVC. LEVC is eigendom van het Chinese Geely, tevens eigenaar van Volvo. Het LEVC-management vond deze naam beter bij het product passen: een deels elektrisch rijdende LEVC TX ‘black cab’. De plug-in hybride zespersoons taxi kan dankzij een fors accupakket 112 kilometer elektrisch rijden. Een 1,3-liter benzinemotor opereert als aggregaat. De totale actieradius komt uit op dik 640 kilometer. De PHEV-techniek levert volgens LEVC een kostenbesparing op voor taxichauffeurs. Per week zouden taxichauffeurs 113 euro kunnen besparen ten opzichte van een ‘black cab’ met dieselmotor. Het is voor taxi’s vanaf 2018 verplicht om in Londen deels elektrische aandrijving te hebben, veel bedrijven zoeken dus naar nieuwe taxi’s. LEVC speelt daarop in met de TX.

Help! Te weinig batterijen
Volkswagen maakt zich zorgen over de toekomst van elektrische auto’s. Het autoconcern verwacht dat er in de toekomst een tekort ontstaat aan lithium-ion batterijen. Volgens Volkswagen zijn er in 2025 ruim veertig megafabrieken – vergelijkbaar met de Tesla Gigafactory – noodzakelijk om aan de vraag te kunnen voldoen. Als – met de nadruk op als – in 2025 ieder automerk 25 procent van zijn modellengamma elektrisch aanbiedt, is er volgens Volkswagen 1,5 terawatt-uur aan elektriciteit nodig. Om dat te leveren zijn veertig Tesla Gigafactories met een jaarcapaciteit van 35 gigawatt-uur noodzakelijk.

Nissan verwacht veel van EV’s
Nissan verwacht dat vanaf 2020 ongeveer 20 procent van de nieuw verkochte modellen in Europa een elektrische auto is. Dat heeft Gareth Dunsmore, Electric Vehicle (EV) Director van Nissan Europe gezegd. Een belangrijke rol is weggelegd voor de nieuwe Nissan Leaf die Nissan op 6 september presenteert. Die krijgt een aanzienlijk grotere actieradius. "Rond 2020, als de marktomstandigheden gunstig zijn, ben ik ervan overtuigd dat 20 procent van onze modellen die we verkopen geen emissies uitstoten. Dit aantal zal groeien", aldus Dunsmore.

Bron: ZERauto 

 

 

 

 

EV-Nieuws: Renault droomt van ZOE R.S. - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Renault droomt van ZOE R.S.

Ook een elektrische hot hatchback kan spannend zijn, vindt Renault. Een probleem: als de Renault ZOE een ding niet is, dan is het wel een hot hatchback. Toch ziet Renault Sport potentie. Het merk heeft ook al eerder laten zien dat het kan.

EV-Nieuws: Renault droomt van ZOE R.S.

Renault droomt van ZOE R.S.
Directeur Patrice Ratti bevestigt tegenover Autocar dat Renault de marktkansen van een hete versie van de ZOE aan het onderzoeken is. Ratti claimt dat de accutechnologie tegenwoordig al zo goed is, dat een ZOE R.S. haalbaar is. "Het hoge gewicht van de batterij en een wendbaarheid waar we trots op kunnen zijn, gaan moeilijk samen", zegt Ratti. Renault Sport moeten daarom veel werk in de ontwikkeling steken, maar een lancering vóór 2020 is volgens Ratti haalbaar. Renault liet met de ZOE E-Sport Concept eerder al zien dat de ZOE ook heel sportief kan zijn. Die gepeperde uitvoering van 1.400 kilogram heeft een vermogen van 460 pk en 640 Nm, goed voor een 0-100-tijd van slechts 3,2 seconden. Al na 10 seconden wordt de topsnelheid van 210 km/u bereikt.

Andere naam voor London Taxi Company
Een huishoudelijke mededeling van de London Taxi Company. Het bedrijf heet namelijk niet langer de London Taxi Company. In het vervolg gaat het om London Electric Vehicle Company, kortweg LEVC. LEVC is eigendom van het Chinese Geely, tevens eigenaar van Volvo. Het LEVC-management vond deze naam beter bij het product passen: een deels elektrisch rijdende LEVC TX ‘black cab’. De plug-in hybride zespersoons taxi kan dankzij een fors accupakket 112 kilometer elektrisch rijden. Een 1,3-liter benzinemotor opereert als aggregaat. De totale actieradius komt uit op dik 640 kilometer. De PHEV-techniek levert volgens LEVC een kostenbesparing op voor taxichauffeurs. Per week zouden taxichauffeurs 113 euro kunnen besparen ten opzichte van een ‘black cab’ met dieselmotor. Het is voor taxi’s vanaf 2018 verplicht om in Londen deels elektrische aandrijving te hebben, veel bedrijven zoeken dus naar nieuwe taxi’s. LEVC speelt daarop in met de TX.

Help! Te weinig batterijen
Volkswagen maakt zich zorgen over de toekomst van elektrische auto’s. Het autoconcern verwacht dat er in de toekomst een tekort ontstaat aan lithium-ion batterijen. Volgens Volkswagen zijn er in 2025 ruim veertig megafabrieken – vergelijkbaar met de Tesla Gigafactory – noodzakelijk om aan de vraag te kunnen voldoen. Als – met de nadruk op als – in 2025 ieder automerk 25 procent van zijn modellengamma elektrisch aanbiedt, is er volgens Volkswagen 1,5 terawatt-uur aan elektriciteit nodig. Om dat te leveren zijn veertig Tesla Gigafactories met een jaarcapaciteit van 35 gigawatt-uur noodzakelijk.

Nissan verwacht veel van EV’s
Nissan verwacht dat vanaf 2020 ongeveer 20 procent van de nieuw verkochte modellen in Europa een elektrische auto is. Dat heeft Gareth Dunsmore, Electric Vehicle (EV) Director van Nissan Europe gezegd. Een belangrijke rol is weggelegd voor de nieuwe Nissan Leaf die Nissan op 6 september presenteert. Die krijgt een aanzienlijk grotere actieradius. "Rond 2020, als de marktomstandigheden gunstig zijn, ben ik ervan overtuigd dat 20 procent van onze modellen die we verkopen geen emissies uitstoten. Dit aantal zal groeien", aldus Dunsmore.

Bron: ZERauto