EV Nieuws: Rallyrijden met een Nissan Leaf?

Je zou het niet direct bedenken maar het is toch gedaan: rallyrijden met een elektrisch aangedreven voertuig.

EV Nieuws: Rallyrijden met een Nissan Leaf?

Rallysucces Nissan Leaf

Jazeker, je kan rallyrijden met een elektrische Nissan Leaf. Het Schotse echtpaar Chris en Julie Ramsey passeerde op zaterdag 9 september de finish van de Mongol Rally in Ulan-Ude in Siberië. Ze reden in de vorige generatie Leaf en zijn de eerste deelnemers die de rally door Europa en Azië uit hebben gereden in een volledig elektrisch aangedreven auto. Het voertuig was een gemodificeerde Leaf uit 2016 met de naam AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle). Chris en Julie vertrokken op zondag 16 juli vanaf het circuit van Goodwood in Zuid-Engeland en reden in totaal bijna 13.000 kilometer door veertien landen. De batterij van de Leaf werd over die afstand 111 keer opgeladen en dat kostte ze in totaal 111 euro! Op 9 september passeerden ze de finishlijn in Ulan-Ude in Siberië, Rusland, net ten noorden van de grens met Mongolië.
 

De kracht van Dyson

Dyson ken je vast wel van de naar eigen zeggen ‘geruisloze stofzuigers en föhns’. Maar in de toekomst mag je Dyson ook producent van elektrische auto’s noemen. Het bedrijf heeft plannen voor een ‘radicale elektrische auto’ en heeft voor de ontwikkeling van de auto 2 miljard pond in kas. De auto zou in 2020 op de markt moeten komen. Volgens Dyson werken de vierhonderd medewerkers van het bedrijf al twee jaar aan het project in het Britse Malmesbury, Wiltshire maar vanaf februari 2018 vindt de verdere ontwikkeling plaats in Hullavington in Wiltshire, in een voormalige RAF-basis.

Prototype

Een prototype van de auto bestaat nog niet en er is nog geen productielocatie gekozen, maar de plannen bestaan. Bovendien zou de elektromotor al klaar zijn. Wat rest is het ontwerp van de auto. Naar verluidt investeert Dyson 1 miljard pond in de ontwikkeling van de auto en 1 miljard pond in de batterijtechnologie. Goedkoop wordt de elektrische auto niet, belooft Dyson. Waarom? Hij wordt ‘radicaal anders’. We gaan het zien.

Suzuki e-Survivor

Suzuki presenteert op de Tokyo Motor Show de opvallende concept car getiteld e-Survivor. De avontuurlijke Jeep heeft in elk wiel een elektromotor. Dat geeft de e-Survivor vierwielaandrijving. Meer informatie – bijvoorbeeld over de actieradius en de prestaties – kan Suzuki op dit moment nog niet melden. Wie het model beter bekijkt ziet wel één opvallend detail: een verlichte neushoorn achter de Suzuki-badge op de achterklep. Dit is een subtiele verwijzing naar Suzuki’s inspanningen voor het beschermen van de bedreigde neushoorn. Zijn er productieplannen voor de e-Survivor? Die kans is vrij klein, al geeft Suzuki met de e-Survivor wel aan dat elektro-aandrijving in de pijplijn zit.
 

Bron: ZERauto.nl

 

EV Nieuws: Rallyrijden met een Nissan Leaf? - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Rallyrijden met een Nissan Leaf?

Je zou het niet direct bedenken maar het is toch gedaan: rallyrijden met een elektrisch aangedreven voertuig.

EV Nieuws: Rallyrijden met een Nissan Leaf?

Rallysucces Nissan Leaf

Jazeker, je kan rallyrijden met een elektrische Nissan Leaf. Het Schotse echtpaar Chris en Julie Ramsey passeerde op zaterdag 9 september de finish van de Mongol Rally in Ulan-Ude in Siberië. Ze reden in de vorige generatie Leaf en zijn de eerste deelnemers die de rally door Europa en Azië uit hebben gereden in een volledig elektrisch aangedreven auto. Het voertuig was een gemodificeerde Leaf uit 2016 met de naam AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle). Chris en Julie vertrokken op zondag 16 juli vanaf het circuit van Goodwood in Zuid-Engeland en reden in totaal bijna 13.000 kilometer door veertien landen. De batterij van de Leaf werd over die afstand 111 keer opgeladen en dat kostte ze in totaal 111 euro! Op 9 september passeerden ze de finishlijn in Ulan-Ude in Siberië, Rusland, net ten noorden van de grens met Mongolië.
 

De kracht van Dyson

Dyson ken je vast wel van de naar eigen zeggen ‘geruisloze stofzuigers en föhns’. Maar in de toekomst mag je Dyson ook producent van elektrische auto’s noemen. Het bedrijf heeft plannen voor een ‘radicale elektrische auto’ en heeft voor de ontwikkeling van de auto 2 miljard pond in kas. De auto zou in 2020 op de markt moeten komen. Volgens Dyson werken de vierhonderd medewerkers van het bedrijf al twee jaar aan het project in het Britse Malmesbury, Wiltshire maar vanaf februari 2018 vindt de verdere ontwikkeling plaats in Hullavington in Wiltshire, in een voormalige RAF-basis.

Prototype

Een prototype van de auto bestaat nog niet en er is nog geen productielocatie gekozen, maar de plannen bestaan. Bovendien zou de elektromotor al klaar zijn. Wat rest is het ontwerp van de auto. Naar verluidt investeert Dyson 1 miljard pond in de ontwikkeling van de auto en 1 miljard pond in de batterijtechnologie. Goedkoop wordt de elektrische auto niet, belooft Dyson. Waarom? Hij wordt ‘radicaal anders’. We gaan het zien.

Suzuki e-Survivor

Suzuki presenteert op de Tokyo Motor Show de opvallende concept car getiteld e-Survivor. De avontuurlijke Jeep heeft in elk wiel een elektromotor. Dat geeft de e-Survivor vierwielaandrijving. Meer informatie – bijvoorbeeld over de actieradius en de prestaties – kan Suzuki op dit moment nog niet melden. Wie het model beter bekijkt ziet wel één opvallend detail: een verlichte neushoorn achter de Suzuki-badge op de achterklep. Dit is een subtiele verwijzing naar Suzuki’s inspanningen voor het beschermen van de bedreigde neushoorn. Zijn er productieplannen voor de e-Survivor? Die kans is vrij klein, al geeft Suzuki met de e-Survivor wel aan dat elektro-aandrijving in de pijplijn zit.
 

Bron: ZERauto.nl