EV Nieuws: Aantal elektrische auto’s in Nederland groeit gestaag

Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland groeit gestaag, maar niet explosief. Benzine- en dieselmodellen zijn nog jaren zwaar in de meerderheid.

Gemeenten wisselend voorbereid op groei elektrisch rijden

Uit de publicatie Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2017-2018 blijkt dat het personenautopark van Nederland bestaat uit 13.065 volledig elektrische auto’s. Ten opzichte van 2016 is dat een toename van 3.730 auto’s. In 2011 reden er in Nederland 238 elektrische auto’s rond, in 2012 exact 1.105. In de jaren 2013, 2014 en 2015 groeide het aantal EV’s respectievelijk naar 1.904, 4.141 en 6.801 auto’s. Elektrische auto’s zijn daarmee nog altijd niet echt doorgebroken. Benzine- en dieselauto’s zijn nog zwaar in de meerderheid en dat blijven ze nog jaren. Van het complete personenautopark – het gaat in 2017 om in totaal 8.439.318 auto’s – rijden 6.670.480 auto’s op benzine en 1.364.309 op diesel. De teller van het aantal hybrides staat in Nederland momenteel op 239.502 auto’s.

Meer rijbereik voor Nissan e-NV200

Nissan schroeft voortaan een groter lithium-ion accupakket in de elektrische e-NV200. Het nieuwe accupakket heeft een capaciteit van 40 kWh waarmee de bestelauto 280 kilometer kan rijden (NEDC). Reken in de praktijk op ongeveer 180 tot 200 kilometer, afhankelijk van de lading. De nieuw ontwikkelde 40 kWh-batterij is even groot als zijn voorganger (24 kWh) en weegt nagenoeg hetzelfde. Hierdoor blijven het laadvolume (max 4.2 kuub) en de laadcapaciteit (795 kilo) vrijwel onveranderd. De levering van de Nissan e-NV200 met 40 kWh-batterij start in april 2018. De auto is leverbaar als besteller en als personenwagen met 5 of 7-zitplaatsen.
 

Maxus nieuwe naam in bestelwagenland

Het Chinese autoconcern SAIC vestigt zijn Europese hoofdkantoor in Luxemburg en introduceert in 2019 een nieuwe naam in bestelwagenland: Maxus. De EV80 wordt de eerste, volledig elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagen die in 2019 komt. SAIC Mobility Europa focust zich allereerst op België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. De Maxus EV80 is straks te bestellen als gesloten bestelwagen en als chassis-cabine.

De laadruimte van de bestelwagen heeft een lengte van 3.300 mm, een breedte van 1.770 mm en een hoogte van 1.710 mm, wat resulteert in een totaal laadvolume van 10,2 m3. De ruimte is toegankelijk via breed openende achter- en zijdeuren. Het maximale laadvermogen bedraagt 950 kilogram. Beide uitvoeringen kunnen een aanhangwagen tot 750 kg trekken, uniek voor een elektrisch aangedreven bestelwagen.

En de actieradius? Die komt in de praktijk uit op ongeveer 200 kilometer. De laadtijd bedraagt slechts 2 uur. Maxus biedt een volledige garantie van 3 jaar op de auto. De garantie op de accu’s bedraagt 5 jaar of maximaal 100.000 km. 

General Motors op EV-toer

Het Amerikaanse autoconcern General Motors wil tegen 2023 tenminste twintig elektrische modellen gaan leveren. In de komende achttien maanden komen er sowieso al twee op de markt, als aanvulling op de Chevrolet Bolt: in Europa beter bekend als Opel Ampera-e. Volgens Executive Vice President Mark Reuss introduceert General Motors de komende zes jaar op z’n minst twintig elektrische voertuigen. General Motors volgt hier mee andere concerns als Toyota en Geely, moederbedrijf van Volvo. Daarnaast doet het concern nog een gewaagde uitspraak: de verbrandingsmotor wordt volledig afgeschaft. Of General Motors die waar kan maken, moet de toekomst uitwijzen.
 

Waar blijven die Tesla Model 3’s?

De productie van de nieuwe Model 3 komt maar moeizaam op gang. In het derde kwartaal van dit jaar heeft de autoproducent er nog maar 260 gebouwd terwijl dat er 1.630 hadden moeten zijn. Problemen bij het opstarten van de productie hebben de boel vertraagd. Of Tesla de vertraging kan inhalen is niet duidelijk. Is dat niet het geval, dan moet Europa mogelijk nog iets langer wachten tot de eerste exemplaren in Nederland arriveren. Tesla produceerde in het derde kwartaal van 2017 in totaal 25.336 auto’s. In totaal werden er 26.150 auto’s aan klanten afgeleverd: 14.065 Model S’en, 11.865 Model X’en en 220 exemplaren van de Model 3. Tesla hoopt in 2017 ongeveer 100.000 auto’s af te leveren: een toename van 31 procent ten opzichte van 2016. 

Bron: ZERauto.nl

EV Nieuws: Aantal elektrische auto’s in Nederland groeit gestaag - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Aantal elektrische auto’s in Nederland groeit gestaag

Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland groeit gestaag, maar niet explosief. Benzine- en dieselmodellen zijn nog jaren zwaar in de meerderheid.

Gemeenten wisselend voorbereid op groei elektrisch rijden

Uit de publicatie Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2017-2018 blijkt dat het personenautopark van Nederland bestaat uit 13.065 volledig elektrische auto’s. Ten opzichte van 2016 is dat een toename van 3.730 auto’s. In 2011 reden er in Nederland 238 elektrische auto’s rond, in 2012 exact 1.105. In de jaren 2013, 2014 en 2015 groeide het aantal EV’s respectievelijk naar 1.904, 4.141 en 6.801 auto’s. Elektrische auto’s zijn daarmee nog altijd niet echt doorgebroken. Benzine- en dieselauto’s zijn nog zwaar in de meerderheid en dat blijven ze nog jaren. Van het complete personenautopark – het gaat in 2017 om in totaal 8.439.318 auto’s – rijden 6.670.480 auto’s op benzine en 1.364.309 op diesel. De teller van het aantal hybrides staat in Nederland momenteel op 239.502 auto’s.

Meer rijbereik voor Nissan e-NV200

Nissan schroeft voortaan een groter lithium-ion accupakket in de elektrische e-NV200. Het nieuwe accupakket heeft een capaciteit van 40 kWh waarmee de bestelauto 280 kilometer kan rijden (NEDC). Reken in de praktijk op ongeveer 180 tot 200 kilometer, afhankelijk van de lading. De nieuw ontwikkelde 40 kWh-batterij is even groot als zijn voorganger (24 kWh) en weegt nagenoeg hetzelfde. Hierdoor blijven het laadvolume (max 4.2 kuub) en de laadcapaciteit (795 kilo) vrijwel onveranderd. De levering van de Nissan e-NV200 met 40 kWh-batterij start in april 2018. De auto is leverbaar als besteller en als personenwagen met 5 of 7-zitplaatsen.
 

Maxus nieuwe naam in bestelwagenland

Het Chinese autoconcern SAIC vestigt zijn Europese hoofdkantoor in Luxemburg en introduceert in 2019 een nieuwe naam in bestelwagenland: Maxus. De EV80 wordt de eerste, volledig elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagen die in 2019 komt. SAIC Mobility Europa focust zich allereerst op België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. De Maxus EV80 is straks te bestellen als gesloten bestelwagen en als chassis-cabine.

De laadruimte van de bestelwagen heeft een lengte van 3.300 mm, een breedte van 1.770 mm en een hoogte van 1.710 mm, wat resulteert in een totaal laadvolume van 10,2 m3. De ruimte is toegankelijk via breed openende achter- en zijdeuren. Het maximale laadvermogen bedraagt 950 kilogram. Beide uitvoeringen kunnen een aanhangwagen tot 750 kg trekken, uniek voor een elektrisch aangedreven bestelwagen.

En de actieradius? Die komt in de praktijk uit op ongeveer 200 kilometer. De laadtijd bedraagt slechts 2 uur. Maxus biedt een volledige garantie van 3 jaar op de auto. De garantie op de accu’s bedraagt 5 jaar of maximaal 100.000 km. 

General Motors op EV-toer

Het Amerikaanse autoconcern General Motors wil tegen 2023 tenminste twintig elektrische modellen gaan leveren. In de komende achttien maanden komen er sowieso al twee op de markt, als aanvulling op de Chevrolet Bolt: in Europa beter bekend als Opel Ampera-e. Volgens Executive Vice President Mark Reuss introduceert General Motors de komende zes jaar op z’n minst twintig elektrische voertuigen. General Motors volgt hier mee andere concerns als Toyota en Geely, moederbedrijf van Volvo. Daarnaast doet het concern nog een gewaagde uitspraak: de verbrandingsmotor wordt volledig afgeschaft. Of General Motors die waar kan maken, moet de toekomst uitwijzen.
 

Waar blijven die Tesla Model 3’s?

De productie van de nieuwe Model 3 komt maar moeizaam op gang. In het derde kwartaal van dit jaar heeft de autoproducent er nog maar 260 gebouwd terwijl dat er 1.630 hadden moeten zijn. Problemen bij het opstarten van de productie hebben de boel vertraagd. Of Tesla de vertraging kan inhalen is niet duidelijk. Is dat niet het geval, dan moet Europa mogelijk nog iets langer wachten tot de eerste exemplaren in Nederland arriveren. Tesla produceerde in het derde kwartaal van 2017 in totaal 25.336 auto’s. In totaal werden er 26.150 auto’s aan klanten afgeleverd: 14.065 Model S’en, 11.865 Model X’en en 220 exemplaren van de Model 3. Tesla hoopt in 2017 ongeveer 100.000 auto’s af te leveren: een toename van 31 procent ten opzichte van 2016. 

Bron: ZERauto.nl