Britten rijden illegaal zonder dieselfilter

Duizenden Britten rijden met een personenauto of bestelwagen zonder dieselfilter.

Britten rijden illegaal zonder dieselfilter

Die filters raken op den duur vervuild en zouden dan vervangen moeten worden. Omdat dat echter zeker een paar honderd euro kan kosten, kiezen velen er voor om het filter te verwijderen en verder helemaal maar weg te laten. Wie met zo’n illegale auto wordt gepakt, kan een boete krijgen van duizend euro voor een auto en zelfs van meer dan 2.750 euro voor een bestelwagen.

Dat heeft de DVSA, de Britse versie van de Rijksdienst Wegverkeer, laten weten. Volgens de dienst mag je het filter best weghalen maar is het vervolgens illegaal om met zo’n wagen te rijden. De DVSA heeft dat de laatste tijd al bij meer dan 1.800 dieselauto’s geregistreerd. Het probleem wordt verergerd door de opkomst van start-stop technologie waardoor het filter eerder kan vervuilen en dus ook eerder vervangen zou moeten worden.

Deskundigen tekenen daarbij wel aan dat de huidige APK-regels (MOT) in Groot-Brittannië alleen voorschrijven dat het filter ‘visueel’ wordt nagekeken op eventuele lekken maar dat de werking ervan niet wordt gecontroleerd. De DVSA wil de regels op dat gebied volgend jaar al verscherpen.

Britten rijden illegaal zonder dieselfilter - Automobielmanagement.nl

Britten rijden illegaal zonder dieselfilter

Duizenden Britten rijden met een personenauto of bestelwagen zonder dieselfilter.

Britten rijden illegaal zonder dieselfilter

Die filters raken op den duur vervuild en zouden dan vervangen moeten worden. Omdat dat echter zeker een paar honderd euro kan kosten, kiezen velen er voor om het filter te verwijderen en verder helemaal maar weg te laten. Wie met zo’n illegale auto wordt gepakt, kan een boete krijgen van duizend euro voor een auto en zelfs van meer dan 2.750 euro voor een bestelwagen.

Dat heeft de DVSA, de Britse versie van de Rijksdienst Wegverkeer, laten weten. Volgens de dienst mag je het filter best weghalen maar is het vervolgens illegaal om met zo’n wagen te rijden. De DVSA heeft dat de laatste tijd al bij meer dan 1.800 dieselauto’s geregistreerd. Het probleem wordt verergerd door de opkomst van start-stop technologie waardoor het filter eerder kan vervuilen en dus ook eerder vervangen zou moeten worden.

Deskundigen tekenen daarbij wel aan dat de huidige APK-regels (MOT) in Groot-Brittannië alleen voorschrijven dat het filter ‘visueel’ wordt nagekeken op eventuele lekken maar dat de werking ervan niet wordt gecontroleerd. De DVSA wil de regels op dat gebied volgend jaar al verscherpen.