Subaru ontwikkelt EV-technologie zelf

"De hybride en plug-in hybride technologie halen we niet bij Toyota vandaan. We ontwikkelen alles zelf. Omdat we een kleine speler zijn, heeft dat tijd nodig om te ontwikkelen", zegt David. "Bovendien moeten we onze productiefaciliteiten gereed maken. Dat is een uitdaging, want die draaien nu op 100 tot zelfs 110 procent. Elke Subaru die nu van de band rolt, is al verkocht. Een luxeprobleem, maar dat bemoeilijkt wel de introductie van nieuwe modellen en aandrijflijnen."

"Als we komen met hybride en plug-in hybride, de eerste PHEV mag je eind 2018 of in de loop van 2019 verwachten, dan doen we dat uiteraard wel op de Subaru-manier. Met een boxermotor dus. Dat is essentieel, want een boxermotor hoort bij Subaru."

Dat Subaru bezig is met hybride, PHEV en vol-elektrische auto’s bewijst het nieuwe modulaire Subaru Global Platform. "Dit platform is geschikt voor alle soorten aandrijflijnen", stelt David. De bodemsectie vormt de basis van de Impreza en XV en nog meerdere modellen waarmee Subaru in de toekomst komt. Vermoedelijk installeert Subaru hybride of PHEV-techniek in een bestaand (Impreza, XV) of een nog te introduceren model met het Subaru Global Platform. "In 2021 volgt een volledig elektrische auto, hoogstwaarschijnlijk een compleet eigen model", besluit David. 

Opel op elektrische toer

Opel presenteerde vorige week het toekomstplan PACE! waarin het merk alle plannen op korte termijn uitstippelt. Highlights op het gebied van elektrische aandrijving zijn de aankondigingen van een Grandland X PHEV en een volledig elektrisch aangedreven versie van de volgende generatie Corsa in 2019. Per 2020 heeft Opel Vauxhall vier elektrische modellen op de markt en per 2024 zijn alle Europese modellijnen met elektrische aandrijving leverbaar: puur elektrische batterijauto’s of plug-inhybrides naast versies met verbrandingsmotoren. Alle modellen van Opel krijgen het CMP of EMP2 platform van Groupe PSA. Alle modellen van Opel krijgen motoren en transmissies van Groupe PSA. Het aantal motorenfamilies wordt geoptimaliseerd van de huidige tien naar vier.

IONITY: een joint venture van BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en Volkswagen Group (Audi en Porsche)

BMW, Daimler, Ford en Volkswagen (Audi en Porsche) bundelen hun krachten voor het opzetten van een Pan-Europees hoog vermogen laadnetwerk zodat elektrisch reizen over langere afstanden mogelijk wordt. Daartoe zet de joint venture – genaamd IONITY – de bouw van een High-Power-Charging (HPC) netwerk voor elektrische voertuigen op poten. IONITY zal tegen 2020 ongeveer 400 snellaadstations exploiteren langs Europese hoofdverkeerswegen. De bouw van 20 stations in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk begint nog in 2017. Alle geplande IONITY-laadpunten krijgen een laadcapaciteit van 350 kW.

Bron: ZERauto