Bestelwagens, die in Groot-Brittannië nog meer dan in Nederland door ZZP-handwerkslieden worden gebruikt, blijven vrijgesteld. Bovendien blijft de accijns op diesel én benzine bevroren op het huidige niveau.

Dat heeft minister Philip Hammond van financiën meegedeeld in zijn begroting. De maatregelen gaan in op 1 april 2018, de start van nieuwe Britse belastingjaar. De Society of Motor Manufacturers and Traders is niet blij met de aankondiging: "Dieselrijders krijgen de eerste maanden geen hogere accijns maar daarna wel een hogere rekening. Dat zal de vernieuwing van fleets, de snelste en beste manier om zorgen over de luchtkwaliteit weg te nemen, ondermijnen. Fabrikanten investeren zwaar in lage-emissie technologie maar het is onrealistisch om te denken dat we de introductie van de volgende generatie schone dieseltechnologie even kunnen versnellen," zegt directeur Mike Hawes.

De organisatie van Britse autofabrikanten is wel tevreden met de aankondigde investeringen in laadinfrastructuur voor elektrische auto’s en investeringen in andere nieuwe technologieën. Daarvoor wordt een bedrag van rond de 450 miljoen euro uitgetrokken. Voor een deel gaat het echter om een herhaling van al eerder gedane beloften. Hawes zegt echter toch: "De begroting bevat wat positieve maatregelen. Zo zijn we blij met de nieuwe toezeggingen voor nieuwe en toekomstige autotechnologie. De investering in laadpunten en nieuwe subsidies om de koop van elektrische auto’s te stimuleren zullen het vertrouwen bij de kopers versterken."